Doetinchem - herinrichting stationsomgeving

In april 2013 is er door de gemeente Doetinchem, provincie Gelderland, ProRail en NS een gebiedsvisie voor het stationsgebied van Doetinchem vastgesteld. De uitwerking van deze visie uit zich in het aanpassen van het busplein, stationsplein, stationsgebouw, het spoor en de aansluitende wegen. Medio 2015 is het project gestart met de herinrichting van het busplein en eind 2017 heeft Doetinchem een regionaal sterk en comfortabel vervoersknooppunt die bij een centrumgemeente als Doetinchem hoort.

 

ProRail is in het project verantwoordelijk voor het saneren van noordelijke sporen en daarbij het aanpassen van de overweg Terborgseweg. Daarnaast voldoet het eilandperron niet meer aan de huidige eisen en moet deze worden verbreed. Ook krijgt het station nieuwe  stations outillage en verlichting. Om een robuustere dienstregeling te creëren op Arnhem-Winterswijk is een snelheidsverhoging op het baanvak Gaanderen-Doetinchem gewenst. Aanpassingen aan het spoor maken dit mogelijk. Voor het opstellen van materieel van vervoerder Breng wordt er een opstelspoor gebouwd.

Feiten & cijfers

Opdrachtgever
ProRail
Uitvoeringsperiode
April 2016 - november 2016
Betrokken bedrijven
Van Gelder Rail
Projectcategorieën

Projectwerkzaamheden

In opdracht van ProRail voert VolkerRail de volgende werkzaamheden uit:

  • Bouwen nieuw combigebouw
  • Slopen en afvoeren bestaand relaishuis en voedingsgebouw
  • Verbreden perron, inclusief nieuwe verlichting
  • Saneren buiten gebruik zijnde sporen aan de noordzijde van het emplacement
  • Bouwen nieuw opstelspoor aan de zuidzijde van het emplacement
  • Vernieuwen overige sporen op het emplacement
  • Aanpassen overweg Terborgseweg en Dennenweg
  • Verwijderen overpad Hullepad (Gaanderen)
  • Vernieuwen kabelwerk
  • Seinwezentechnische aanpassingen tussen Doetinchem de Huet en Gaanderen met als doel de snelheid voor treinen te verhogen
  • Aanbrengen verlichting en depotvoedingen langs het nieuw te bouwen opstelspoor
  • Aanbrengen hekwerken rondom het gehele emplacement

Fasering

Vanaf begin april 2016 zijn de werkzaamheden buiten zichtbaar. Toen startten de voorbereidingen (zoals het verleggen van kabels, het plaatsen van het combigebouw en kapwerkzaamheden) om daarna verder te gaan met het bouwen van het opstelspoor. Deze werkzaamheden vinden overdag plaats. In de weken 20 tot en met 29 werd verder gegaan met de werkzaamheden en waren er ook werkzaamheden in nachtelijke buitendienststellingen.

 

In de weken 33 en 34 was er een grote buitendienststelling van het traject Wehl-Winsterswijk. In negen dagen tijd is het gehele emplacement omgebouwd. Na deze buitendienststelling hebben we nog tot november nodig om de kabels in te graven en hekwerken te plaatsen.

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.