Elektrificatie Zwolle-Wierden

De provincie Overijssel heeft het treintraject Zwolle-Enschede in december 2014 van het Rijk overgenomen. Met de elektrificatie van de lijn, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Enschede. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is. Met als resultaat een betere verbinding tussen Zwolle en steden in Twente.

Feiten & cijfers

Opdrachtgever
ProRail
Uitvoeringsperiode
juli 2015 - eind 2016
Projectcategorieën

Projectwerkzaamheden

De spoorbaan Zwolle – Wierden elektrificeren we over de gehele lengte met bovenleiding. We ontwerpen en bouwen daarvoor 3 nieuwe onderstations in Heino, Raalte en Nijverdal. We passen schakelstation Wierden en de onderstations Zwolle, Almelo en Molenkamp aan om het nieuwe systeem in te passen. We ontwerpen en realiseren het B1 bovenleidingsysteem op de vrije baan en in de tunnel bij Nijverdal en sluiten we bij Zwolle en Wierden aan op het bestaande bovenleidingsysteem. We leggen nieuwe 10 kV tracés aan en de benodigde treinbeveiligingsaanpassingen (RVTO). We bouwen het CAB en de CAB OBI netwerk. Tevens verhogen we de fietsbrug naast de N751.

Fasering

Het project wordt gerealiseerd in diverse buitendienststellingen. De voorgeschreven buitendienststellingen zijn als volgt: De werkzaamheden die in de gevarenzone A/B worden uitgevoerd, zijn uiteengezet in verlengde nachten van 8,5 uur gedurende 5 dagen per week vanaf week 41-2015 tot eind 2015 en gedurende 7 dagen per week vanaf week 01-2016 tot en met week 42-2016. De werkzaamheden die we buiten deze gevarenzône uitvoeren plannen we zo veel mogelijk gedurende de dag.

Samenwerking

VolkerRail werkt samen met: Aveco de Bondt, Railcom, Hegeman, VSKR, KWS, ETS, Westo Prefab Betonsystemen en Railtech.

 

VolkerRail heeft samen met ProRail een fabrieksbezoek afgelegd aan het productiebedrijf van ETS en Westo Prefab Betonsystemen. Tevens is voorbouwlocatie te Coevorden bezocht daar waar de geproduceerde balken en blokken gereed staan voor plaatsing.

 

Fundaties, palen en balken worden met werktreinen vanaf de eigen spooraansluiting op het Westo terrein naar het werkgebied gereden.

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.