OV SAAL

De mobiliteit in het gebied tussen Schiphol en Lelystad neemt de komende jaren fors toe, onder meer door de groei van Almere, de Amsterdamse regio, de Zuidas en Schiphol. Hiervoor dient het spoor ter hoogte van Amsterdam uitgebreid en aangepast te worden.

Feiten & cijfers

Opdrachtgever
Projectwebsite Rijksoverheid
Contractvorm
Alliantie
Uitvoeringsperiode
sept 2011 - 2016
Uitwerking ontwerp
Projectcategorieën

Het project

Er komt een aanpassing van de aansluiting van de sporen bij Riekerpolder (ten westen van de Schinkel) en een nieuwe Fly-over ter plaatse van de kruising spoor-A10. Het spoor wordt verdubbeld tussen Riekerpolder en de Schinkel en diverse viaducten worden aangepast. (o.a. de verbindingsboog van de A10 en de onderdoorgang Bijenpark). Er komt een nieuwe beweegbare brug over de Schinkel en een nieuw viaduct over de Amstelveenseweg en over de museumtramlijn.

Samenwerking

Met Prorail is de Alliantie Amsterdamse WALTZ gevormd, die als gedelegeerd opdrachtgever optreedt en het ontwerp en het procesmanagement verzorgt. Combinatie Nieuwe Meer Sporen, bestaande uit VolkerRail en Van Hattum en Blankevoort, heeft een belangrijke rol binnen deze Alliantie en neemt tevens de realisatie van de spoorverdubbeling (van 2 naar 4 sporen) voor haar rekening. Deze uitbreiding van spoor en infrastructuur tussen Rierker¬polder en Amsterdam Zuid vind grotendeels plaats in de middenberm van de A10.

Omgeving en duurzaamheid

Het project heeft een grote impact op de omgeving. Daarom meldde de combinatie zich, als 200ste deelnemer aan als Bewuste Bouwer.


De bouwkeet voldoet aan hoge duurzame eisen: extra isolatie en energie-arme verlichting met bewegingssensoren. De zonnepanelen op het dak verzorgen grotendeels de benodigde elektriciteit. Een elektrische auto en fietsen worden ingezet voor het bezoeken van de bouwlocaties.

Op deze site kunt u recente foto's zien van het project.

 

Trailer OV SAAL Schiphol - Duivendrecht

Start de video

Projectlocatie

Bekijk op kaart »

Gerelateerde items:

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.