Remise Scheveningen in Den Haag

Tram- spoor- en wegwerkzaamheden bestaande uit vervanging van sporen en wissels in bestrating, bovenleidingwerkzaamheden en WS&T werkzaamheden.

Feiten & cijfers

Opdrachtgever
HTM
Contractvorm
RAW Bestek + UAV 1989
Uitvoeringsperiode
Week 10 t/m 16 in 2013
Uitwerking ontwerp
HTM
Projectcategorieën

Begin 2013 kregen wij de opdracht tot het vernieuwen van de sporen en bovenleiding op het voorterrein van remise Scheveningen fase 2, fase 1 was al eerder door onze concurrent gebouwd.
De werkzaamheden bestonden in hoofdzaak uit:

  • Vervangen van de wisselstang en de aansluitende 10 bogen in zand op houten dwarsligger
  • Vervangen van de bovenleiding en een deel van de BL masten.
  • Vernieuwen van de lussen t.b.v. deursturing.
  • Vervangen van het onder en bovenbed (zand)

De grootste uitdaging in het werk was het vervangen van het oude deel van de wisselstang (wisselkam), dit moest in gedeeltes tijdens een korte buitendienstelling uitgevoerd worden. De bogen van de sporen 11 t/m 20 waren buitendienst, de bogen 1 t/m 10 waren echter in dienst. De rechtdoorgaande beweging van de wisselstang bleef dus te aller tijden in dienst. Er waren voor het wisselen van de wisselstang 3 korte buitendienststellingen van ongeveer 4 uur, in deze korte tijd moest het oude wissel-deel eruit, zandbed vervangen en het nieuwe deel erin inclusief stellen en onderstoppen.

De werkzaamheden voor VolkerRail gingen 4 maart van start. Het verwijderen van de bestrating was gegund aan een andere aannemer, dit was al uitgevoerd. De werkzaamheden verliepen voorspoedig en vrijdag 19 april (6 weken later) kon de proeftram ongestoord tot ieders tevredenheid over de sporen rijden.

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.