U-centRaal: verbetering doorstroom Utrecht

ProRail heeft de bouwcombinatie U-centRaal vof, bestaande uit VolkerRail en BAM Rail, opdracht verleend voor het vernieuwen van het belangrijkste spoorknooppunt Utrecht Centraal. Een van de omvangrijkste en meest complexe spoorprojecten ooit.

Feiten & cijfers

Opdrachtgever
Projectwebsite
Contractvorm
UAV-gc met beperkte ontwerpverplichting
Uitvoeringsperiode
2012 - 2017
Projectcategorieën

Het project richt zich met name op het verbeteren van de doorstroming van treinen, waardoor er meer treinen kunnen rijden en het spoor rond Utrecht betrouwbaarder wordt. De opdrachtsom bedraagt ruim € 140 miljoen. U-centRaal zal het project in 2016 opleveren.

Vanuit het ‘Programma Hoogfrequent Spoor' is op station Utrecht Centraal een aantal maatregelen aan de infrastructuur voorzien. Door fysieke ontvlechting wordt de wirwar van sporen en treinbewegingen uit elkaar gehaald, zodat duidelijke corridors ontstaan. Hierdoor hoeft straks minder vaak gewacht te worden op bijvoorbeeld seinen en kunnen in de toekomst nog meer treinen Utrecht passeren. Ook de betrouwbaarheid van het spoor rond Utrecht neemt toe voor de reiziger.

 

Het contract van U-centRaal omvat diverse werkzaamheden aan het spoor, waaronder de aanleg en het vernieuwen van sporen, kabels en leidingen, bovenleiding en beveiliging. Daarnaast wordt gewerkt aan de verbreding van de perrons, plaatsing van twee perronkappen en de bouw en inrichting van negen technische ruimten.

Om de beste spoorbouwers te contracteren heeft ProRail ervoor gekozen gebruik te maken van een aantal principes van Best Value Procurement (BVP), ofwel Prestatie-inkoop. Deze aanpak gaat uit van het creëren van toegevoegde waarde voor de opdrachtgever tegen een acceptabele prijs.

Gerelateerde items:

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.