Toppers van de werkvloer

Ruim 1200 collega's kunnen vertellen hoe het is om bij VolkerRail te werken. Een aantal van hen heeft om deze reden een blog geschreven. Lees hier de verhalen van onze mensen. Werken bij VolkerRail: Iets voor jou?

René

René

Een kijkje op de werkvloer bij…

Hallo ik ben René Bon, Assistent Controller voor de materieeldienst en inmiddels alweer 6 jaar werkzaam bij VolkerRail in Vianen. Ik heb altijd al bij het spoor willen werken en in 2011 kreeg ik daarvoor de kans. Direct na het afronden van mijn HBO opleiding Bedrijfseconomie ben ik begonnen bij VolkerRail. In korte tijd heb ik veel praktijkervaring kunnen opdoen in een zeer dynamische omgeving. Nog steeds is er geen dag waarop ik mij verveel. Er is altijd een uitdagend probleem om op te lossen.  

 

Passie voor het spoor
Als jochie nam mijn vader me elke week mee om langs het spoor naar de treinen te kijken. Als een echte treinengek maak ik regelmatig mooie treinreizen in Nederland, maar ook in het buitenland zoals Noorwegen, Engeland en Duitsland. Afgelopen jaar deed ik mee met een fotowedstrijd van de Oostenrijkse slaaptrein en ik werd tweede! Mijn foto van het Weense reuzenrad wordt nu afgebeeld op het plafond van de slaapcoupés. Deze zomer ga ik samen met mijn vriendin de treinreis van Düsseldorf-Wenen maken om het resultaat te bewonderen.

 

Mijn werk
Om inzichtelijk te maken hoe het financieel met VolkerRail gaat, wordt er elke vier weken een financiële rapportage gemaakt. Ik stel de rapportage voor de materieeldienst op. Hiervoor kijk ik hoe het met elke individuele machine gaat en maak ik een verwachting voor het eind van het jaar. Ik schat de personeelskosten in en hoeveel uren er gewerkt gaan worden in het lopende jaar.

 

Financiële puzzel

Ingewikkelde vraagstukken uitzoeken is iets waar ik me graag mee bezig houd. Alle cijfertjes moeten kloppen en verklaarbaar zijn. We werken met zoveel verschillende bronnen dat niet altijd exact duidelijk is waar een verschil of afwijking vandaan komt. Na wat gepuzzel vind ik het altijd erg leuk als ik toch kan herleiden waar het verschil vandaan komt en dit probleem op kan lossen!

 

Projectbezoeken

Om feeling te houden met de werkzaamheden van de materieeldienst probeer ik zoveel mogelijk bij projecten te gaan kijken, bijvoorbeeld bij het vervangen van de wissels na de ontsporing in Hilversum en Project U-Centraal. Afgelopen jaar bezocht ik ook niet-spoor gerelateerde projecten zoals de Merwedebrug en het inhangen van de nieuwe passagiersbruggen op Schiphol Airport. Het is gaaf om te zien wat voor mooie dingen we in korte tijd kunnen realiseren en hoe enthousiast en trots alle medewerkers zijn  als ze terplekke vertellen over hun werkzaamheden. Iedereen bij VolkerRail is zo betrokken en toegewijd, dat maakt mijn baan extra bijzonder!

celine

Celine

Mijn naam is Celine en ik ben procescoördinator op de afdeling Inkoop.

 

Een perfecte start in het bedrijfsleven
Na mijn studie Communicatiemanagement in 2015 af te hebben gerond met een afstudeeronderzoek op de afdeling Inkoop, werd mij een functie als procescoördinator aangeboden. Tot op de dag van vandaag heb ik daar zeker geen spijt van! Dit komt onder andere doordat VolkerRail een groot bedrijf is met voldoende doorgroeimogelijkheden, hierdoor krijg ik alle kansen om mezelf verder te ontwikkelen.

 

Inkoop

Het is fijn om deel uit te maken van een hecht team. Daar is zeker sprake van op de afdeling Inkoop. Samen, ieder met zijn eigen expertise, werken we keihard en bereiken we ieder jaar een mooi resultaat i.r.t. de VolkerRail doelstellingen. Wat mij betreft wordt dit alleen nog te weinig gedeeld. Ik ga ervoor zorgen dat (de resultaten van) Inkoop zichtbaarder worden en zo ook de dienstverlening en het (interne) klantcontact wordt geoptimaliseerd.

 

Verscheidenheid en uitdaging
Naast dat mijn collega’s ervoor zorgen dat elke werkdag een feestje is, is mijn werk als procescoördinator ontzettend uiteenlopend. Dat houdt het uitdagend en interessant. Zo ben ik enerzijds verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van een leveranciersbeoordelingssysteem en anderzijds verzorg ik grotendeels de communicatie rondom projecten als Esize en, op dit moment, rondom de nieuwe PBM/bedrijfskleding.


Zesde in lijst Beste Werkgevers Award 2016
VolkerRail is zesde geworden in de lijst Beste Werkgevers Award 2016. De verkiezing is het grootste en meest betrouwbare onderzoek van Nederland naar goed werkgeverschap. Het maakt mij trots om binnen dit bedrijf te werken. Het maakt mij trots om medeverantwoordelijk te zijn voor de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de Nederlandse infrastructuur.

Roandy

Roandy

"Een vroege ochtend, mijn wekker gaat. Het is tijd om naar m’n werk te gaan. Ik rijd door de elektrische deuren en voorbij de security die elke dag mijn auto controleert. Fris en fruitig kom ik op mijn werk met een grote glimlach op mijn gezicht. Ik begin met een kop thee en dan gaan we aan de slag. Ik loop naar de Vliegtuig Opstel Plaatsen (VOP’s) om mijn werkzaamheden te beginnen. In mijn map zie ik welke werkzaamheden vandaag gedaan moeten worden."

 

Even voorstellen

Ik ben Roandy, 28 jaar, en ik werk al een tijdje als monteur Technische Installaties B bij VolkerRail rondom Schiphol. Schiphol is een unieke plek om te werken, want het is het grootste vliegveld van Nederland. Wie kan er nou zeggen dat er iedere dag pal naast zijn werkplek een vliegtuig opstijgt? Ik ben misschien een klein pionnetje, maar we maken als Schiphol-team grote dingen waar. We zorgen ervoor dat de passagiersbruggen storingvrij blijven zodat reizigers veilig en comfortabel naar hun bestemming kunnen vliegen.

 

Uitdaging

Wat mijn werk zo uitdagend maakt is dat ik te maken heb met zowel elektriciteit als met mechaniek en hydrauliek. We hebben te maken met verschillende installaties. Zo leer ik op Schiphol om ‘allround’ te zijn: Ik hou me bezig met nieuwe projecten, en alles wat we maken onderhouden we ook zelf. Dat maakt mijn werk zo leuk. Er zijn ook veel doorgroeimogelijkheden, er zijn cursussen die je kunt volgen. Je blijft altijd up to date. Na het afronden van mijn opleiding zou ik het leuk vinden om meer de kant op te gaan van werkvoorbereiding.

 

Projecten

Projecten waar ik mij het meest mee bezig houd zijn het bouwen van nieuwe passagiersbruggen en installaties op VOP’s, maar ook het oplossen van storingen daarin. Er zijn ook veel projecten waarbij we het onderhoud doen zoals aan het Visual Docking Guidance System, een systeem dat ervoor zorgt dat het vliegtuig goed naar binnen rijdt, en de 400 Hz. De 400 Hz is een systeem waarmee een vliegtuig elektrisch wordt opgeladen.

 

Wil jij als mijn nieuwe collega aan de slag? Solliciteer dan direct, want er is nog een vacature vrij!

bob

Bob

Een kijkje op de werkvloer bij…

Ik ben Bob van der Waal, 25 jaar en ik werk sinds 1 september 2013 bij VolkerRail. Sinds juli 2015 ben ik werkzaam als storingsengineer op contractgebied Zee-Zevenaar. Mijn werkzaamheden bestaan onder andere uit het maken van storingsanalyses, oorzaakanalyses en het bedenken van storingsreductie voorstellen. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de storingsdienst, het validatieproces, het schadeproces, KPI rapportages, en verzorg ik de communicatie richting ProRail en onze nevenaannemers.

 

Goederenvervoer

In het contractgebied Zee-Zevenaar onderhouden wij de havensporen (vanaf de Maasvlakte tot aan Kijfhoek) & de Betuweroute, in opdracht van ProRail.  Op dit tracé rijden vooral veel goederentreinen en dit vraagt om specifiek onderhoud en aangepaste processen. Dit komt omdat de lengte en belasting van zo’n trein veel afwijkt ten opzichte van een passagierstrein. Wist je dat een goederentrein soms wel 4 keer zo zwaar is als een passagierstrein? De goederentrein is een schakel in een keten van het wereldwijde transport. Als deze vertraging heeft, kan het zomaar zo zijn dat de lading niet op tijd in een terminal arriveert. Hierdoor kan het schip welke de lading gaat vervoeren ook pas later vertrekken en daardoor komt de lading uiteindelijk te laat bij zijn bestemming aan.

 

Onze kracht

Door onze onderhoudswerkzaamheden kwalitatief zo goed mogelijk uit te voeren, willen wij zoveel mogelijk storingen voorkomen. Mocht er onverhoopt toch een storing optreden waardoor de treinen gehinderd worden, dan willen wij deze in eerste instantie zo snel mogelijk verhelpen.

 

Rooth Cause Analyse

Nadat een storing is verholpen willen wij ervoor zorgen dat deze een volgende keer niet meer terug komt. Dit doen wij in eerste instantie door de grondoorzaak van de storing te achterhalen. Dit noemen wij de Rooth Cause Analyse (RCA). Als de grondoorzaak bekend is bedenken wij een beheersmaatregel, wijzigen wij een proces of modificeren wij een object waardoor wij de storing niet meer optreedt. Mede door deze aanpak hebben wij op contractgebied Zee-Zevenaar al voor het derde jaar op rij een storingsreductie van meer dan 5% ten opzichte van het voorgaande jaar behaald!

 

Beste werkgever

VolkerRail is voor mij de beste werkgever! Mijn werkzaamheden zijn enorm divers. Het ene moment sluit ik mijzelf op en bijt ik mij vast in een echte hersenkraker, het andere moment sta ik buiten en ben ik samen met Beheerders aan het bedenken hoe we zaken slimmer en efficiënter uit kunnen voeren. Je krijgt veel vrijheid, er zijn goede arbeidsvoorwaarden, je werkt met leuke collega´s en je krijgt daarnaast ook nog eens de kans om jezelf te ontwikkelen. Waar vind je dat nog meer?

Marloes klein

Marloes

Een kijkje op de werkvloer bij…
Ik ben Marloes Brantsma – De Vries, 41 jaar en ik werk nu zo’n 15 jaar bij VolkerRail. Ik werk formeel gezien als Medewerker Kwaliteit op de afdeling KVGM en dat staat voor Kwaliteit, Veiligheid, Gezondheid en Milieu. Naast Kwaliteit gerelateerde zaken ben ik ook dagelijks met “VGM” bezig.

 

Wat ik doe
Mijn baan is heel divers en bestaat uit een heleboel uiteenlopende taken. Samen met 10 mannen vorm ik de afdeling KVGM. Samen met collega Henk Hazeloop ben ik het aanspreekpunt op het gebied van KVGM voor collega’s die werken voor onze locaties in Hengelo, Deventer en Apeldoorn. Daarnaast beheer ik onze werkprocessen die zichtbaar zijn in ons KwaliteitsManagementSysteem (KMS). Ook ben ik verantwoordelijk voor het uitzetten van de klanttevredenheidsenquêtes, en ik voer werkplek- en procesaudits uit: Samen met een collega ben ik regelmatig op verschillende werklocaties, binnen en buiten, van VolkerRail te vinden om te toetsen – auditeren – of er nog wordt gewerkt zoals we met elkaar hebben afgesproken.

 

Momenteel geef ik presentaties over KVGM tijdens de techniek-dagen. Tijdens deze dagen krijgen onze buitencollega’s diverse informatie en bijscholing over verschillende onderwerpen.  Voor mij een mooie gelegenheid om deze collega’s te informeren over hoe binnencollega’s op onze afdeling KVGM omgaan met meldingen die gaan over ongewenste gebeurtenissen.

 

Tot slot zorg ik ervoor dat alle belangrijke informatie van de afdeling KVGM op ons intranet actueel is en blijft, zodat alle collega’s binnen het bedrijf op de hoogte blijven van aandachtspunten en ontwikkelingen.

 

Mijn plek gevonden
Ik heb het bij VolkerRail enorm naar mijn zin! Dit heeft te maken met de diversiteit in mijn takenpakket, de afwisseling, de verschillende werklocaties waar ik me wekelijks bevind en alle leuke collega’s met wie ik samenwerk. Dit bij elkaar zorgt ervoor dat mijn werk nooit saai is!

 

Wie van diversiteit en afwisseling houdt is bij de afdeling KVGM perfect op de juiste plek. Momenteel zoeken we nog een paar leuke collega’s, dus als mijn verhaal je enthousiast heeft gemaakt:

Er is nog plek vrij!

Barry

Barry

Even voorstellen

Mijn naam is Barry Besselsen en ik ben momenteel stagiair op de afdeling HR/Recruitment. Mijn stageperiode komt aan z’n einde, en ik vind het erg tof om te vertellen over mijn tijd bij dit bedrijf.

 

Een dag in het leven van …

Als stagiair op de afdeling Recruitment houd ik me dagelijks bezig met werving & selectie. VolkerRail is een grote organisatie waar altijd behoefte is aan nieuw, fris talent. Mijn werk bestaat uit het assisteren van de Corporate Recruiter. Het is onze taak om de beste mensen op de juiste plek te krijgen, en dat maakt dit werk erg uitdagend!

 

Naast administratieve taken, voer ik (sollicitatie)gesprekken met potentiële kandidaten. Daarnaast beantwoord ik vragen van zowel sollicitanten als interne medewerkers. Ik zie veel van de organisatie, en ik word betrokken bij alle zaken die de personeelsafdeling bezighoudt.

 

Prettige werkomgeving

Ik ben ervan overtuigd dat de werksfeer in een bedrijf heel veel invloed heeft op het plezier dat je in je werk hebt. Hier bij VolkerRail zit dat wel goed! Werken in een informeel team waarbij ruimte is voor goede gesprekken en een grapje op z’n tijd geeft me veel energie, en het zorgt er iedere dag voor dat ik met plezier aan de slag ga.

 

Erg tevreden kijk ik terug op mijn stageperiode bij VolkerRail. Stagelopen bij dit bedrijf is gaaf omdat je veel vrijheid krijgt in je dagelijkse werkzaamheden. Zo heb ik zelfstandig de werving en selectie van alle stagiairs in het gehele bedrijf begeleid. Het feit dat je als stagiair zo’n verantwoordelijke taak wordt toevertrouwd geeft me het gevoel dat ik echt deel uitmaak van het team. De bovengemiddelde stage- en reiskostenvergoeding zorgen er eveneens voor dat je je als stagiair echt gewaardeerd voelt. Het nemen van initiatief wordt eveneens gewaardeerd, en bij vragen zijn er altijd collega’s in de buurt die de tijd nemen om je te helpen.

 

Mijn avontuur bij VolkerRail is helaas bijna ten einde. Tijd om het stokje aan nieuwe stagiaires over te dragen. Wat wordt jouw verhaal?

Wouter H

Wouter

Een kijkje op de werkvloer bij…

Ik ben Wouter Hofstede, 33 jaar en ik werk als Projectleider Lasafdeling bij de Materieeldienst. Inmiddels werk ik ruim 9 jaar bij VolkerRail. In 2007 ben ik in Dordrecht begonnen als KMG Coördinator van onder andere benzine aangedreven gereedschappen. Binnen de Materieeldienst ben ik doorgegroeid naar de rol van Projectleider bij de Lasafdeling. De Lasafdeling is gespecialiseerd in het verbinden van spoorstaven. De afdeling beschikt over ruim 25 lassers, met ieder een specifiek vakgebied. We kennen 4 type lasverbindingen, oplassen, bekistlassen, thermietlassen en afbrandstuiklassen (stomplassen).

 

Mijn taken

Mijn dagelijkse werk bestaat vooral uit het managen van de capaciteit voor het lange termijn-werk, en tijdens de werkzaamheden stuur ik piekmomenten en moeilijke klussen bij. In het vroegtijdig stadium sluit ik al aan om mee te denken aan de werkmethode, en gedurende het gehele traject word ik ondersteund door 3 voormannen. Met hen maak ik de lasplanning en doe ik de projectvoorbereiding.

 

Uitdaging

Een van de dingen waar we als VolkerRail erg goed in zijn, zijn wisselvernieuwingen op emplacementen. Hier komt de onderlinge samenwerking van de afdelingen binnen VolkerRail tot uiting: Maatvoering, Uitvoering, Kranen, Lassen, Stoppen en Logistiek  Je kunt je voorstellen dat het een complex werk is om zo’n legpuzzel aan elkaar te lassen, maar tegelijk geeft me dat ook wel een kick.

Naast vernieuwing doen we ook grote nieuwsbouwprojecten zoals: De 2e Maasvlakte en de Noord-Zuid-Lijn. Zowel Stomplassen en Thermietlassen werden hier gemaakt, in deze projecten zitten wel meer dan 1000 lassen. Super gaaf is dat!

 

Trots

Ik ben trots dat ik deze afdeling mag aansturen en samen mag werken met lassers die dag en nacht hun vakwerk afleveren. Het mooie van het werken bij de Materieeldienst is dat je “overal” komt, zowel bij onderhoudsprojecten als bij  (ver)nieuwbouw projecten. Dat je overal komt betekent dat je weet wat er allemaal gaande is. Daarnaast leer je door het hele land veel verschillende mensen kennen binnen VolkerRail, en dat maakt het werk niet alleen heel divers, maar ook erg leuk!

Danny Vis klein

Danny

Een kijkje op de werkvloer bij…

Ik ben Danny Vis, 31 jaar en in januari 2017 werk ik 10 jaar bij VolkerRail. Als werkvoorbereider bij Integrale Projecten heb ik een breed takenpakket. Mijn werkzaamheden bestaan onder andere uit organiseren, allemaal ten behoeve van de uitvoering. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de planningen, het doen van inkopen, vastleggen resource, en uiteraard ook de oplevering. 

 

Uitdaging

Alweer 3,5 jaar geleden ben ik gestart op het project DSSU: De complete transformatie van station Utrecht Centraal, het spoorknoop punt van Nederland. Ik had nooit gedacht dat 3,5 jaar zo snel zou gaan. Project DSSU is een enorme uitdaging met als resultaat de “ontvlechting van de spaghetti aan sporen”.

Inmiddels is de compleet nieuwe lay-out zichtbaar. De reizigers staan op de vernieuwde perrons en zien de nieuwe sporen en bovenleiding. Ook het hele kabelwerk en de beveiligingsinstallatie zijn nieuw. Deze zijn niet voor iedereen zichtbaar, maar spelen wel een belangrijke rol in het robuuste treinsysteem.

 

Gedurende het project zijn van begin tot eind luchtfoto’s genomen. Het is geweldig om stap voor stap de verandering van Utrecht Centraal te zien.

 

Laatste loodjes

Afgelopen weekend is de laatste faseringsstap succesvol uitgevoerd. Hiermee is de nieuwe lay-out van Utrecht Centraal definitief.  Dit is de laatste van 8 faseringsstappen die dit jaar zijn uitgevoerd. Rest ons nu nog de laatste restpunten afhandelen en het opruimen van de bouwterreinen.

 

Olympisch Goud

Elke dag, elke nacht en elk weekend gaan wij voor het hoogst haalbare. Het is zoals de Olympische Spelen: Wij gaan voor goud. Door de volledige inzet, gedrevenheid en het enthousiasme van elke collega opereren wij altijd als een team, een team dat goud behaalt. Dat maakt mijn werk zo leuk!

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.