Toppers van de werkvloer

Ruim 1200 collega's kunnen vertellen hoe het is om bij VolkerRail te werken. Een aantal van hen heeft om deze reden een blog geschreven. Lees hier de verhalen van onze mensen. Werken bij VolkerRail: Iets voor jou?

Gerald

Gerald

Even voorstellen

Mijn naam is Gerald Meijberg, ik ben 28 jaar en ik werk sinds 2013 als Calculator Projecten bij VolkerRail. Ik woon in Zwolle en werk verspreid over 2 verschillende locaties. Één dag in de week werk ik op het hoofdkantoor in Vianen, de andere 4 dagen van de week ben ik in Deventer te vinden. In mijn vrije tijd ben ik een fanatiek voetballer. Ik ben keeper bij het plaatselijke selectie-elftal SVHTC in Zwolle. Een biertje met het team na afloop maakt het voetbal des te leuker!

 

Ik heb eerst MBO Elektrotechniek en vervolgens HBO technische bedrijfskunde gestudeerd. Momenteel volg ik de Master Bedrijfskunde, aangeboden door VolkerRail. Het enige wat het mij kost is wat vrije tijd en de motivatie om de master te behalen. Het is een uitdaging om fulltime te werken in combinatie met deze tweejarige master. In de toekomst zou ik het mooi vinden om projectleider te worden van grote integrale projecten zoals DSSU of OV-SAAL.

 

Teamwork

Mijn afdeling bestaat uit een team van ongeveer 25 enthousiaste collega’s. Afhankelijk van ieder project gaan we met een aantal mensen van de afdeling aan de slag. Ik vind mijn werk erg leuk! Van de opdrachtgever krijgen we de vraag of we een bepaald project kunnen uitvoeren. Samen met het team maken we een aanbieding. Het leuke hiervan is dat we met het team in vier weken moeten bedenken wat een project gaat kosten en wat hier allemaal voor nodig is wat betreft de inzet van het personeel, uren, materiaal etc. In overleg met de Inkoopafdeling vragen we materialen uit en met de uitvoerders gaan we in gesprek voor de planning. Ook gaan we met de onderaannemers om tafel en samen brengen we alles tot één geheel. Allemaal in vier weken!

 

Ik vind het gaaf om ergens naartoe te werken op korte termijn. De afstemming met leveranciers, onderaannemers en collega’s van de afdeling maar ook met projectleiders en uitvoerenden maken het werk heel dynamisch. Zelf neem ik meestal een kijkje op de betreffende projectlocatie voordat we er aan het werk gaan. Op die manier krijg ik er het beste beeld bij.

 

Vrijheid

De vrijheid die je bij VolkerRail hebt om bijvoorbeeld in dialoog te gaan met leveranciers, om te checken of we overal rekening mee hebben gehouden, is erg prettig. Op deze manier kan ik er zelf voor zorgen dat ik zo goed mogelijk voorbereid aan de slag ga!

 

Veerle

Veerle

Een kijkje op de werkvloer bij..

Mijn naam is Veerle Boomer, ik ben 27 jaar en werk sinds september 2015 bij VolkerRail. Ik werk op de afdeling Planning Materieel en Logistiek. Mijn hoofdtaak is het maken van inkooporders voor de onderaannemers, maar daarnaast heb ik ook allerlei andere taken.

 

Wat ik allemaal doe

Ik maak voor de lassers, kranen, GMG en logistiek inkooporders, maar dat is niet alles. Bij de lassers zet ik bijvoorbeeld wel eens cursussen en vrije dagen in het systeem dat we hiervoor gebruiken, Quintiq. Voor GMG ligt het er aan wat er moet gebeuren. Voor de kranen maak ik de tankaanvragen en voor de logistiek krijg ik een deel van de Excel planning toegestuurd die ik dan verwerk in Quintiq. Veel variatie en erg leuk om te doen!
 

Wat mijn werk zo leuk maakt

Er zijn meerdere redenen die mijn werk hier zo leuk maken. Als eerste natuurlijk het gevarieerde werk. Ik doe nooit de hele dag hetzelfde en heb altijd wel een inkooporder of een andere opdracht te doen. Daarnaast doe ik ook regelmatig werkzaamheden die betrekking hebben op de afdeling in het algemeen, en dat maakt mijn werk lekker uitdagend.

 

Bovendien werk een samen met een gezellige groep collega’s, waarmee ik tijdens het werk erg kan lachen. We accepteren elkaar en houden rekening met elkaar, waardoor je je hier snel thuis voelt! Daarnaast vind ik het persoonlijk erg fijn dat je bij VolkerRail niet verplicht in een mantelpakje rond hoeft te lopen. Als ik in mijn spijkerbroek naar werk kom dan mag dat ook gewoon!

 

Leuk nieuwtje

Momenteel zijn we bezig met een test om de inkooporders en aanvragen sneller te kunnen verwerken. Voor deze ontwikkeling ben ik onder andere verantwoordelijk voor het opzetten van het aanvraagformulier en werk ook mee met het proces in zijn geheel. Ik ben erg trots dat ik bij VolkerRail de vrijheid krijg om me te mogen ontwikkelen, en dit is toch wel een van de projecten waar ik het meest trots op ben!

Max Potters

Max

Een kijkje op de werkvloer bij…

Ik ben Max Potters, 29 jaar, en sinds september 2016 werkzaam in de Data Analyse groep van VolkerRail. Onze afdeling wordt regelmatig het “Data Center” genoemd, maar dit is niet geheel terecht. Waarom? Het verzamelen van data is voor ons een voorwaarde om data analyse te doen, niet een doel op zich. In de verzamelde data proberen we namelijk patronen te vinden om vele handmatige taken te automatiseren, en om kennis op te doen van het Nederlandse spoor om zo onderhoud te optimaliseren.

 

Juist, maar wat doe je nou precies?

Ik probeer de ligging van het spoor te voorspellen, oftewel: hoe snel verslechtert de spoorhoogte, -verkanting, en -wijdte in de tijd? Om deze vraag te beantwoorden gebruik ik metingen van onze meettrein, wiskundige methodes en Machine Learning algoritmes; samen vormen deze een data-gedreven model. Dit model kan als functie van een aantal belangrijke parameters (bijvoorbeeld treinbelasting) de verslechtering in de tijd van bovenstaande grootheden voorspellen. Met een goed model kunnen we vervolgens met grote nauwkeurigheid voorspellen wanneer er op trajecten onderhoud nodig is, en zo onze collega’s aan het spoor optimaal inplannen. Dit brengt aanzienlijke kostenreducties teweeg.

 

Wat mijn werk zo uitdagend maakt

Als data analist is het wenselijk om kennis te hebben van het onderwerp in kwestie, databases, software en Machine Learning algoritmes. De leercurve die hiermee gepaard gaat vlakt nooit af, dus ik blijf me continu ontwikkelen. Dit vind ik fantastisch! Een ander mooi aspect in mijn werk is de communicatie met andere afdelingen. Het helder krijgen van de behoeftes binnen het bedrijf is namelijk een must om de juiste resultaten te behalen. De uitdaging voor mij en mijn data-analyse collega’s zit dan ook in de vertaalslag van gesprekken met collega’s uit andere afdelingen naar een scherp geformuleerde onderzoeksvraag. Een laatste mooie uitdaging is het vinden van de juiste algoritmes en softwarepakketten om hiermee zo snel mogelijk de onderzoeksvraag te beantwoorden en de terugkoppeling naar het bedrijf te realiseren.

 

Toekomst

Om de concurrentiepositie van VolkerRail in de toekomst te waarborgen moeten we continu blijven innoveren en optimaliseren. Data-analyse zal hierbij een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Bijdragen aan het realiseren van deze visie is voor mij een prachtige motivatie, zowel nu als in de toekomst.

Michael Luninga

Michael

Een kijkje op de werkvloer bij...

Mijn naam is Michael Luninga, ik ben 32 jaar en ik woon in Arnhem. In november 2016 ben ik begonnen als Inspecteur Laagspanning bij Inspectation, bedrijfsonderdeel van VolkerRail. De afwisseling en het sociale contact dat ik met verschillende mensen heb is wat mijn werk zo leuk maakt! Daarnaast vind ik het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen, en daar krijg ik met deze baan kansen genoeg voor.

 

Wat ik doe

Als inspecteur ben ik verantwoordelijk voor het controleren van bepaalde zaken. Dit doen we volgens de zogenoemde “NEN normen”. De klant komt met één of meerdere objecten die hij/zij wil laten inspecteren op basis van een NEN3140 inspectie of een NEN2767 inspectie. Wij inspecteurs worden door de projectleiders en werkvoorbereiders voorzien van alle nodige informatie en locaties van de objecten en dan mag je op pad. Veelal werk je in teamverband met andere inspecteurs, maar er zijn ook projecten die je zelfstandig mag uitvoeren en waarvoor je zelf verantwoordelijk bent. Kort samengevat: JIJ bent de inspecteur, het is jouw taak om ervoor te zorgen dat de objecten nauwkeurig en volgens de NEN-normen worden geïnspecteerd, en iedere dag is een andere uitdaging!

 

Kansen

Binnen Inspectation (VolkerRail) zijn er veel doorgroeimogelijkheden. Je krijgt de kans om opleidingen te volgen, bijvoorbeeld om je niveau te verhogen of om een opfriscursus zoals NEN3140 / NEN2767 te volgen. Andere mogelijkheden zijn het volgen van opleiding waarmee je uiteindelijk de functie Inspecteur Thermografie en Waterkering kunt bekleden. Naast de doorgroeimogelijkheden maak je deel uit van een leuk team van Inspecteurs die elkaar helpen en altijd voor elkaar klaar staan. We motiveren elkaar en zorgen ervoor dat iedereen het beste uit zichzelf haalt.

 

Divers

Wat mijn werk dus zo leuk maakt is dat je elke dag een andere uitdaging kan verwachten. Iedere keer is het te inspecteren object weer een verrassing. Ik inspecteer onder andere bruggen, sluizen, openbare verlichting, waterkeringen, je kunt het zo gek niet bedenken! Mijn doel: Samen met het team of zelfstandig de klus met beide handen aanpakken en tot een goed einde brengen! Mijn ambitie is om zo veel mogelijk te leren en zo hoog mogelijk geschoold te worden, zodat ik zelfstandig projecten kan draaien en mijn kennis en kunde uit kan breiden tot Allround Inspecteur. Daar krijg ik bij Inspectation alle ruimte en kansen voor!

Edwin

Edwin

Een kijkje op de werkvloer bij...

Mijn naam is Edwin Beindorff, 23 jaar en ik woon in Veenendaal. Vanaf september 2016 ben ik begonnen als Ontwerper Baan en Spoor bij VolkerRail. Affiniteit met het spoor heb ik altijd al gehad, in de weekenden werk ik als vrijwilliger bij de Veluwse Stoomtreinmaatschappij ben ik medewerker Infraploeg. Alles wat met infra te maken heeft, wisselvernieuwingen, spoorvernieuwing, treinen laden en lossen. Je kunt het zo gek niet bedenken.

 

Wat ik doe

Als Ontwerper Baan en Spoor ben ik, zoals mijn functie al aangeeft, medeverantwoordelijk voor het spoorontwerp. Ik werk zowel op kantoor als buiten langs het spoor. Op kantoor houd ik me voornamelijk bezig met de voorbereiding van projecten van A tot Z: Hoe moet het project eruit komen te zien, wat voor materiaal hebben we daarvoor nodig. Zodra we dit hebben onderzocht, gaan onze werkvoorbereiders planningen maken en onze voorbereidingen ten uitvoer brengen. Samen met de afdeling Engineering bepaal ik hoe het spoor er buiten uit komt te zien, en dat is natuurlijk ontzettend gaaf.

 

Daarnaast maak ik buiten opnames van bestaande situaties en tijdens de buitendienststelling doe ik WPA’s (werkplekaudits). Bestaande situaties zijn belangrijk om in kaart te brengen zodat we de juiste aansluiting met de nieuwe situatie kunnen bouwen. WPA’s houdt in dat ik kijk naar de manier waarop er buiten wordt omgegaan met het ontwerp en dat hierbij de veiligheid gewaarborgd blijft.

 

Divers

Diversiteit is wat mijn werk zo leuk maakt. De combinatie van op kantoor en buiten op de projectlocaties werken, en de mate van verschillende projecten waarbij ik betrokken ben, maken dit voor mij zo uitdagend. Bovendien bestaat mijn afdeling uit een grote groep enthousiaste en open collega’s met verschillende achtergronden, wat werken met hen niet alleen erg gezellig maar ook inspirerend maakt.

René

René

Een kijkje op de werkvloer bij…

Hallo ik ben René Bon, Assistent Controller voor de materieeldienst en inmiddels alweer 6 jaar werkzaam bij VolkerRail in Vianen. Ik heb altijd al bij het spoor willen werken en in 2011 kreeg ik daarvoor de kans. Direct na het afronden van mijn HBO opleiding Bedrijfseconomie ben ik begonnen bij VolkerRail. In korte tijd heb ik veel praktijkervaring kunnen opdoen in een zeer dynamische omgeving. Nog steeds is er geen dag waarop ik mij verveel. Er is altijd een uitdagend probleem om op te lossen.  

 

Passie voor het spoor
Als jochie nam mijn vader me elke week mee om langs het spoor naar de treinen te kijken. Als een echte treinengek maak ik regelmatig mooie treinreizen in Nederland, maar ook in het buitenland zoals Noorwegen, Engeland en Duitsland. Afgelopen jaar deed ik mee met een fotowedstrijd van de Oostenrijkse slaaptrein en ik werd tweede! Mijn foto van het Weense reuzenrad wordt nu afgebeeld op het plafond van de slaapcoupés. Deze zomer ga ik samen met mijn vriendin de treinreis van Düsseldorf-Wenen maken om het resultaat te bewonderen.

 

Mijn werk
Om inzichtelijk te maken hoe het financieel met VolkerRail gaat, wordt er elke vier weken een financiële rapportage gemaakt. Ik stel de rapportage voor de materieeldienst op. Hiervoor kijk ik hoe het met elke individuele machine gaat en maak ik een verwachting voor het eind van het jaar. Ik schat de personeelskosten in en hoeveel uren er gewerkt gaan worden in het lopende jaar.

 

Financiële puzzel

Ingewikkelde vraagstukken uitzoeken is iets waar ik me graag mee bezig houd. Alle cijfertjes moeten kloppen en verklaarbaar zijn. We werken met zoveel verschillende bronnen dat niet altijd exact duidelijk is waar een verschil of afwijking vandaan komt. Na wat gepuzzel vind ik het altijd erg leuk als ik toch kan herleiden waar het verschil vandaan komt en dit probleem op kan lossen!

 

Projectbezoeken

Om feeling te houden met de werkzaamheden van de materieeldienst probeer ik zoveel mogelijk bij projecten te gaan kijken, bijvoorbeeld bij het vervangen van de wissels na de ontsporing in Hilversum en Project U-Centraal. Afgelopen jaar bezocht ik ook niet-spoor gerelateerde projecten zoals de Merwedebrug en het inhangen van de nieuwe passagiersbruggen op Schiphol Airport. Het is gaaf om te zien wat voor mooie dingen we in korte tijd kunnen realiseren en hoe enthousiast en trots alle medewerkers zijn  als ze terplekke vertellen over hun werkzaamheden. Iedereen bij VolkerRail is zo betrokken en toegewijd, dat maakt mijn baan extra bijzonder!

celine

Celine

Mijn naam is Celine en ik ben procescoördinator op de afdeling Inkoop.

 

Een perfecte start in het bedrijfsleven
Na mijn studie Communicatiemanagement in 2015 af te hebben gerond met een afstudeeronderzoek op de afdeling Inkoop, werd mij een functie als procescoördinator aangeboden. Tot op de dag van vandaag heb ik daar zeker geen spijt van! Dit komt onder andere doordat VolkerRail een groot bedrijf is met voldoende doorgroeimogelijkheden, hierdoor krijg ik alle kansen om mezelf verder te ontwikkelen.

 

Inkoop

Het is fijn om deel uit te maken van een hecht team. Daar is zeker sprake van op de afdeling Inkoop. Samen, ieder met zijn eigen expertise, werken we keihard en bereiken we ieder jaar een mooi resultaat i.r.t. de VolkerRail doelstellingen. Wat mij betreft wordt dit alleen nog te weinig gedeeld. Ik ga ervoor zorgen dat (de resultaten van) Inkoop zichtbaarder worden en zo ook de dienstverlening en het (interne) klantcontact wordt geoptimaliseerd.

 

Verscheidenheid en uitdaging
Naast dat mijn collega’s ervoor zorgen dat elke werkdag een feestje is, is mijn werk als procescoördinator ontzettend uiteenlopend. Dat houdt het uitdagend en interessant. Zo ben ik enerzijds verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van een leveranciersbeoordelingssysteem en anderzijds verzorg ik grotendeels de communicatie rondom projecten als Esize en, op dit moment, rondom de nieuwe PBM/bedrijfskleding.


Zesde in lijst Beste Werkgevers Award 2016
VolkerRail is zesde geworden in de lijst Beste Werkgevers Award 2016. De verkiezing is het grootste en meest betrouwbare onderzoek van Nederland naar goed werkgeverschap. Het maakt mij trots om binnen dit bedrijf te werken. Het maakt mij trots om medeverantwoordelijk te zijn voor de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de Nederlandse infrastructuur.

Roandy

Roandy

"Een vroege ochtend, mijn wekker gaat. Het is tijd om naar m’n werk te gaan. Ik rijd door de elektrische deuren en voorbij de security die elke dag mijn auto controleert. Fris en fruitig kom ik op mijn werk met een grote glimlach op mijn gezicht. Ik begin met een kop thee en dan gaan we aan de slag. Ik loop naar de Vliegtuig Opstel Plaatsen (VOP’s) om mijn werkzaamheden te beginnen. In mijn map zie ik welke werkzaamheden vandaag gedaan moeten worden."

 

Even voorstellen

Ik ben Roandy, 28 jaar, en ik werk al een tijdje als monteur Technische Installaties B bij VolkerRail rondom Schiphol. Schiphol is een unieke plek om te werken, want het is het grootste vliegveld van Nederland. Wie kan er nou zeggen dat er iedere dag pal naast zijn werkplek een vliegtuig opstijgt? Ik ben misschien een klein pionnetje, maar we maken als Schiphol-team grote dingen waar. We zorgen ervoor dat de passagiersbruggen storingvrij blijven zodat reizigers veilig en comfortabel naar hun bestemming kunnen vliegen.

 

Uitdaging

Wat mijn werk zo uitdagend maakt is dat ik te maken heb met zowel elektriciteit als met mechaniek en hydrauliek. We hebben te maken met verschillende installaties. Zo leer ik op Schiphol om ‘allround’ te zijn: Ik hou me bezig met nieuwe projecten, en alles wat we maken onderhouden we ook zelf. Dat maakt mijn werk zo leuk. Er zijn ook veel doorgroeimogelijkheden, er zijn cursussen die je kunt volgen. Je blijft altijd up to date. Na het afronden van mijn opleiding zou ik het leuk vinden om meer de kant op te gaan van werkvoorbereiding.

 

Projecten

Projecten waar ik mij het meest mee bezig houd zijn het bouwen van nieuwe passagiersbruggen en installaties op VOP’s, maar ook het oplossen van storingen daarin. Er zijn ook veel projecten waarbij we het onderhoud doen zoals aan het Visual Docking Guidance System, een systeem dat ervoor zorgt dat het vliegtuig goed naar binnen rijdt, en de 400 Hz. De 400 Hz is een systeem waarmee een vliegtuig elektrisch wordt opgeladen.

 

Wil jij als mijn nieuwe collega aan de slag? Solliciteer dan direct, want er is nog een vacature vrij!

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.