Toppers van de werkvloer

Ruim 1200 collega's kunnen vertellen hoe het is om bij VolkerRail te werken. Een aantal van hen heeft om deze reden een blog geschreven. Lees hier de verhalen van onze mensen. Werken bij VolkerRail: Iets voor jou?

Sander

Sander

Een kijkje op de werkvloer bij..

Mijn naam is Sander Hutman, ik ben 34 jaar en woonachtig in de omgeving van Amersfoort. Na het afronden van mijn MBO opleiding Technische Informatica, heb ik er tijdens mijn Bachelor en Master opleiding voor gekozen om te focussen op de bedrijfskundige kant van informatie technologie. Na mijn Master te hebben afgerond heb ik aantal jaren in de wereld van consultancy gewerkt, om vervolgens de overstap te maken naar VolkerRail als Business Information Analist. Inmiddels werk ik alweer twee jaar voor VolkerRail.

 

Mijn werk
In de dagelijkse activiteiten verzamelt VolkerRail zeer grote hoeveelheden data die van grote waarde kunnen zijn in verbeterde besturing van het bedrijf. Het omzetten van deze data in heldere, toegesneden inzichten vormt een grote uitdaging. Als Business Information Analyst ga je met de (interne) gebruiker in gesprek om de behoefte aan stuurinformatie op te tekenen, en vertaal je deze naar een passend dashboard met behulp van de applicatie Jedox. Op termijn zal het BI-landschap worden uitgebreid met een extra tool: PowerBI.

Functioneel beheer van de applicatie Jedox behoort onder andere tot mijn takenpakket. Hierbij kun je denken aan het monitoren en up & running houden van de (dagelijks draaiende) processen om actuele stuurinformatie te genereren en het ondernemen van de benodigde stappen om problemen te corrigeren. Ook het aanmaken van nieuwe gebruikers, het uitdelen en beheren van rechten etc. vormt onderdeel van de werkzaamheden in de beheer rol.

Een Business Information Analyst functioneert als spin in het web tussen de business afdelingen en de ondersteunende afdelingen zoals IT, Finance en HR. Het brede takenpakket, de interactie tussen mensen en het succesvol afronden van projecten geven mij zeer veel voldoening.

 

Kansen voor starters
Op dit moment zoeken we twee junior Business Information Analisten, zij zullen hetzelfde takenpakket gaan bekleden als ik. Samen zullen we de taken op ons nemen, uiteraard zal ik hierbij de benodigde begeleiding bieden. Bij mijn vorige werkgever fungeerde ik ook als mentor voor de net aangetreden mensen en dat is een rol die ik ook graag bij VolkerRail weer wil gaan bekleden. Met elkaar sparren over vraagstukken om gezamenlijk tot de beste oplossingen te komen is een uitdagend aspect van mijn werk. Iedereen heeft zijn eigen gedachten over hoe je zaken kunt oplossen.

Bij VolkerRail lopen we ten opzichte van een aantal andere werkmaatschappijen ook al redelijk ver vooruit. De uitdaging is dan ook met name om andere mensen ervan te overtuigen dat werken met Excel rapportages / lijsten niet meer van deze tijd is. Door middel van het inzetten van tools zoals Jedox en PowerBI en een focus richting de toekomst kunnen we veel efficiënter en tijdbesparender werken en leidt tot nieuwe inzichten.

Max Potters

Max

Een kijkje op de werkvloer bij…

Ik ben Max Potters, 29 jaar, en sinds september 2016 werkzaam in de Data Analyse groep van VolkerRail. Onze afdeling wordt regelmatig het “Data Center” genoemd, maar dit is niet geheel terecht. Waarom? Het verzamelen van data is voor ons een voorwaarde om data analyse te doen, niet een doel op zich. In de verzamelde data proberen we namelijk patronen te vinden om vele handmatige taken te automatiseren, en om kennis op te doen van het Nederlandse spoor om zo onderhoud te optimaliseren.

 

Juist, maar wat doe je nou precies?

Ik probeer de ligging van het spoor te voorspellen, oftewel: hoe snel verslechtert de spoorhoogte, -verkanting, en -wijdte in de tijd? Om deze vraag te beantwoorden gebruik ik metingen van onze meettrein, wiskundige methodes en Machine Learning algoritmes; samen vormen deze een data-gedreven model. Dit model kan als functie van een aantal belangrijke parameters (bijvoorbeeld treinbelasting) de verslechtering in de tijd van bovenstaande grootheden voorspellen. Met een goed model kunnen we vervolgens met grote nauwkeurigheid voorspellen wanneer er op trajecten onderhoud nodig is, en zo onze collega’s aan het spoor optimaal inplannen. Dit brengt aanzienlijke kostenreducties teweeg.

 

Wat mijn werk zo uitdagend maakt

Als data analist is het wenselijk om kennis te hebben van het onderwerp in kwestie, databases, software en Machine Learning algoritmes. De leercurve die hiermee gepaard gaat vlakt nooit af, dus ik blijf me continu ontwikkelen. Dit vind ik fantastisch! Een ander mooi aspect in mijn werk is de communicatie met andere afdelingen. Het helder krijgen van de behoeftes binnen het bedrijf is namelijk een must om de juiste resultaten te behalen. De uitdaging voor mij en mijn data-analyse collega’s zit dan ook in de vertaalslag van gesprekken met collega’s uit andere afdelingen naar een scherp geformuleerde onderzoeksvraag. Een laatste mooie uitdaging is het vinden van de juiste algoritmes en softwarepakketten om hiermee zo snel mogelijk de onderzoeksvraag te beantwoorden en de terugkoppeling naar het bedrijf te realiseren.

 

Toekomst

Om de concurrentiepositie van VolkerRail in de toekomst te waarborgen moeten we continu blijven innoveren en optimaliseren. Data-analyse zal hierbij een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Bijdragen aan het realiseren van deze visie is voor mij een prachtige motivatie, zowel nu als in de toekomst.

Michael Luninga

Michael

Een kijkje op de werkvloer bij...

Mijn naam is Michael Luninga, ik ben 32 jaar en ik woon in Arnhem. In november 2016 ben ik begonnen als Inspecteur Laagspanning bij Inspectation, bedrijfsonderdeel van VolkerRail. De afwisseling en het sociale contact dat ik met verschillende mensen heb is wat mijn werk zo leuk maakt! Daarnaast vind ik het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen, en daar krijg ik met deze baan kansen genoeg voor.

 

Wat ik doe

Als inspecteur ben ik verantwoordelijk voor het controleren van bepaalde zaken. Dit doen we volgens de zogenoemde “NEN normen”. De klant komt met één of meerdere objecten die hij/zij wil laten inspecteren op basis van een NEN3140 inspectie of een NEN2767 inspectie. Wij inspecteurs worden door de projectleiders en werkvoorbereiders voorzien van alle nodige informatie en locaties van de objecten en dan mag je op pad. Veelal werk je in teamverband met andere inspecteurs, maar er zijn ook projecten die je zelfstandig mag uitvoeren en waarvoor je zelf verantwoordelijk bent. Kort samengevat: JIJ bent de inspecteur, het is jouw taak om ervoor te zorgen dat de objecten nauwkeurig en volgens de NEN-normen worden geïnspecteerd, en iedere dag is een andere uitdaging!

 

Kansen

Binnen Inspectation (VolkerRail) zijn er veel doorgroeimogelijkheden. Je krijgt de kans om opleidingen te volgen, bijvoorbeeld om je niveau te verhogen of om een opfriscursus zoals NEN3140 / NEN2767 te volgen. Andere mogelijkheden zijn het volgen van opleiding waarmee je uiteindelijk de functie Inspecteur Thermografie en Waterkering kunt bekleden. Naast de doorgroeimogelijkheden maak je deel uit van een leuk team van Inspecteurs die elkaar helpen en altijd voor elkaar klaar staan. We motiveren elkaar en zorgen ervoor dat iedereen het beste uit zichzelf haalt.

 

Divers

Wat mijn werk dus zo leuk maakt is dat je elke dag een andere uitdaging kan verwachten. Iedere keer is het te inspecteren object weer een verrassing. Ik inspecteer onder andere bruggen, sluizen, openbare verlichting, waterkeringen, je kunt het zo gek niet bedenken! Mijn doel: Samen met het team of zelfstandig de klus met beide handen aanpakken en tot een goed einde brengen! Mijn ambitie is om zo veel mogelijk te leren en zo hoog mogelijk geschoold te worden, zodat ik zelfstandig projecten kan draaien en mijn kennis en kunde uit kan breiden tot Allround Inspecteur. Daar krijg ik bij Inspectation alle ruimte en kansen voor!

Edwin

Edwin

Een kijkje op de werkvloer bij...

Mijn naam is Edwin Beindorff, 23 jaar en ik woon in Veenendaal. Vanaf september 2016 ben ik begonnen als Ontwerper Baan en Spoor bij VolkerRail. Affiniteit met het spoor heb ik altijd al gehad, in de weekenden werk ik als vrijwilliger bij de Veluwse Stoomtreinmaatschappij ben ik medewerker Infraploeg. Alles wat met infra te maken heeft, wisselvernieuwingen, spoorvernieuwing, treinen laden en lossen. Je kunt het zo gek niet bedenken.

 

Wat ik doe

Als Ontwerper Baan en Spoor ben ik, zoals mijn functie al aangeeft, medeverantwoordelijk voor het spoorontwerp. Ik werk zowel op kantoor als buiten langs het spoor. Op kantoor houd ik me voornamelijk bezig met de voorbereiding van projecten van A tot Z: Hoe moet het project eruit komen te zien, wat voor materiaal hebben we daarvoor nodig. Zodra we dit hebben onderzocht, gaan onze werkvoorbereiders planningen maken en onze voorbereidingen ten uitvoer brengen. Samen met de afdeling Engineering bepaal ik hoe het spoor er buiten uit komt te zien, en dat is natuurlijk ontzettend gaaf.

 

Daarnaast maak ik buiten opnames van bestaande situaties en tijdens de buitendienststelling doe ik WPA’s (werkplekaudits). Bestaande situaties zijn belangrijk om in kaart te brengen zodat we de juiste aansluiting met de nieuwe situatie kunnen bouwen. WPA’s houdt in dat ik kijk naar de manier waarop er buiten wordt omgegaan met het ontwerp en dat hierbij de veiligheid gewaarborgd blijft.

 

Divers

Diversiteit is wat mijn werk zo leuk maakt. De combinatie van op kantoor en buiten op de projectlocaties werken, en de mate van verschillende projecten waarbij ik betrokken ben, maken dit voor mij zo uitdagend. Bovendien bestaat mijn afdeling uit een grote groep enthousiaste en open collega’s met verschillende achtergronden, wat werken met hen niet alleen erg gezellig maar ook inspirerend maakt.

René

René

Een kijkje op de werkvloer bij…

Hallo ik ben René Bon, Assistent Controller voor de materieeldienst en inmiddels alweer 6 jaar werkzaam bij VolkerRail in Vianen. Ik heb altijd al bij het spoor willen werken en in 2011 kreeg ik daarvoor de kans. Direct na het afronden van mijn HBO opleiding Bedrijfseconomie ben ik begonnen bij VolkerRail. In korte tijd heb ik veel praktijkervaring kunnen opdoen in een zeer dynamische omgeving. Nog steeds is er geen dag waarop ik mij verveel. Er is altijd een uitdagend probleem om op te lossen.  

 

Passie voor het spoor
Als jochie nam mijn vader me elke week mee om langs het spoor naar de treinen te kijken. Als een echte treinengek maak ik regelmatig mooie treinreizen in Nederland, maar ook in het buitenland zoals Noorwegen, Engeland en Duitsland. Afgelopen jaar deed ik mee met een fotowedstrijd van de Oostenrijkse slaaptrein en ik werd tweede! Mijn foto van het Weense reuzenrad wordt nu afgebeeld op het plafond van de slaapcoupés. Deze zomer ga ik samen met mijn vriendin de treinreis van Düsseldorf-Wenen maken om het resultaat te bewonderen.

 

Mijn werk
Om inzichtelijk te maken hoe het financieel met VolkerRail gaat, wordt er elke vier weken een financiële rapportage gemaakt. Ik stel de rapportage voor de materieeldienst op. Hiervoor kijk ik hoe het met elke individuele machine gaat en maak ik een verwachting voor het eind van het jaar. Ik schat de personeelskosten in en hoeveel uren er gewerkt gaan worden in het lopende jaar.

 

Financiële puzzel

Ingewikkelde vraagstukken uitzoeken is iets waar ik me graag mee bezig houd. Alle cijfertjes moeten kloppen en verklaarbaar zijn. We werken met zoveel verschillende bronnen dat niet altijd exact duidelijk is waar een verschil of afwijking vandaan komt. Na wat gepuzzel vind ik het altijd erg leuk als ik toch kan herleiden waar het verschil vandaan komt en dit probleem op kan lossen!

 

Projectbezoeken

Om feeling te houden met de werkzaamheden van de materieeldienst probeer ik zoveel mogelijk bij projecten te gaan kijken, bijvoorbeeld bij het vervangen van de wissels na de ontsporing in Hilversum en Project U-Centraal. Afgelopen jaar bezocht ik ook niet-spoor gerelateerde projecten zoals de Merwedebrug en het inhangen van de nieuwe passagiersbruggen op Schiphol Airport. Het is gaaf om te zien wat voor mooie dingen we in korte tijd kunnen realiseren en hoe enthousiast en trots alle medewerkers zijn  als ze terplekke vertellen over hun werkzaamheden. Iedereen bij VolkerRail is zo betrokken en toegewijd, dat maakt mijn baan extra bijzonder!

celine

Celine

Mijn naam is Celine en ik ben procescoördinator op de afdeling Inkoop.

 

Een perfecte start in het bedrijfsleven
Na mijn studie Communicatiemanagement in 2015 af te hebben gerond met een afstudeeronderzoek op de afdeling Inkoop, werd mij een functie als procescoördinator aangeboden. Tot op de dag van vandaag heb ik daar zeker geen spijt van! Dit komt onder andere doordat VolkerRail een groot bedrijf is met voldoende doorgroeimogelijkheden, hierdoor krijg ik alle kansen om mezelf verder te ontwikkelen.

 

Inkoop

Het is fijn om deel uit te maken van een hecht team. Daar is zeker sprake van op de afdeling Inkoop. Samen, ieder met zijn eigen expertise, werken we keihard en bereiken we ieder jaar een mooi resultaat i.r.t. de VolkerRail doelstellingen. Wat mij betreft wordt dit alleen nog te weinig gedeeld. Ik ga ervoor zorgen dat (de resultaten van) Inkoop zichtbaarder worden en zo ook de dienstverlening en het (interne) klantcontact wordt geoptimaliseerd.

 

Verscheidenheid en uitdaging
Naast dat mijn collega’s ervoor zorgen dat elke werkdag een feestje is, is mijn werk als procescoördinator ontzettend uiteenlopend. Dat houdt het uitdagend en interessant. Zo ben ik enerzijds verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van een leveranciersbeoordelingssysteem en anderzijds verzorg ik grotendeels de communicatie rondom projecten als Esize en, op dit moment, rondom de nieuwe PBM/bedrijfskleding.


Zesde in lijst Beste Werkgevers Award 2016
VolkerRail is zesde geworden in de lijst Beste Werkgevers Award 2016. De verkiezing is het grootste en meest betrouwbare onderzoek van Nederland naar goed werkgeverschap. Het maakt mij trots om binnen dit bedrijf te werken. Het maakt mij trots om medeverantwoordelijk te zijn voor de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de Nederlandse infrastructuur.

Roandy

Roandy

"Een vroege ochtend, mijn wekker gaat. Het is tijd om naar m’n werk te gaan. Ik rijd door de elektrische deuren en voorbij de security die elke dag mijn auto controleert. Fris en fruitig kom ik op mijn werk met een grote glimlach op mijn gezicht. Ik begin met een kop thee en dan gaan we aan de slag. Ik loop naar de Vliegtuig Opstel Plaatsen (VOP’s) om mijn werkzaamheden te beginnen. In mijn map zie ik welke werkzaamheden vandaag gedaan moeten worden."

 

Even voorstellen

Ik ben Roandy, 28 jaar, en ik werk al een tijdje als monteur Technische Installaties B bij VolkerRail rondom Schiphol. Schiphol is een unieke plek om te werken, want het is het grootste vliegveld van Nederland. Wie kan er nou zeggen dat er iedere dag pal naast zijn werkplek een vliegtuig opstijgt? Ik ben misschien een klein pionnetje, maar we maken als Schiphol-team grote dingen waar. We zorgen ervoor dat de passagiersbruggen storingvrij blijven zodat reizigers veilig en comfortabel naar hun bestemming kunnen vliegen.

 

Uitdaging

Wat mijn werk zo uitdagend maakt is dat ik te maken heb met zowel elektriciteit als met mechaniek en hydrauliek. We hebben te maken met verschillende installaties. Zo leer ik op Schiphol om ‘allround’ te zijn: Ik hou me bezig met nieuwe projecten, en alles wat we maken onderhouden we ook zelf. Dat maakt mijn werk zo leuk. Er zijn ook veel doorgroeimogelijkheden, er zijn cursussen die je kunt volgen. Je blijft altijd up to date. Na het afronden van mijn opleiding zou ik het leuk vinden om meer de kant op te gaan van werkvoorbereiding.

 

Projecten

Projecten waar ik mij het meest mee bezig houd zijn het bouwen van nieuwe passagiersbruggen en installaties op VOP’s, maar ook het oplossen van storingen daarin. Er zijn ook veel projecten waarbij we het onderhoud doen zoals aan het Visual Docking Guidance System, een systeem dat ervoor zorgt dat het vliegtuig goed naar binnen rijdt, en de 400 Hz. De 400 Hz is een systeem waarmee een vliegtuig elektrisch wordt opgeladen.

 

Wil jij als mijn nieuwe collega aan de slag? Solliciteer dan direct, want er is nog een vacature vrij!

bob

Bob

Een kijkje op de werkvloer bij…

Ik ben Bob van der Waal, 25 jaar en ik werk sinds 1 september 2013 bij VolkerRail. Sinds juli 2015 ben ik werkzaam als storingsengineer op contractgebied Zee-Zevenaar. Mijn werkzaamheden bestaan onder andere uit het maken van storingsanalyses, oorzaakanalyses en het bedenken van storingsreductie voorstellen. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de storingsdienst, het validatieproces, het schadeproces, KPI rapportages, en verzorg ik de communicatie richting ProRail en onze nevenaannemers.

 

Goederenvervoer

In het contractgebied Zee-Zevenaar onderhouden wij de havensporen (vanaf de Maasvlakte tot aan Kijfhoek) & de Betuweroute, in opdracht van ProRail.  Op dit tracé rijden vooral veel goederentreinen en dit vraagt om specifiek onderhoud en aangepaste processen. Dit komt omdat de lengte en belasting van zo’n trein veel afwijkt ten opzichte van een passagierstrein. Wist je dat een goederentrein soms wel 4 keer zo zwaar is als een passagierstrein? De goederentrein is een schakel in een keten van het wereldwijde transport. Als deze vertraging heeft, kan het zomaar zo zijn dat de lading niet op tijd in een terminal arriveert. Hierdoor kan het schip welke de lading gaat vervoeren ook pas later vertrekken en daardoor komt de lading uiteindelijk te laat bij zijn bestemming aan.

 

Onze kracht

Door onze onderhoudswerkzaamheden kwalitatief zo goed mogelijk uit te voeren, willen wij zoveel mogelijk storingen voorkomen. Mocht er onverhoopt toch een storing optreden waardoor de treinen gehinderd worden, dan willen wij deze in eerste instantie zo snel mogelijk verhelpen.

 

Rooth Cause Analyse

Nadat een storing is verholpen willen wij ervoor zorgen dat deze een volgende keer niet meer terug komt. Dit doen wij in eerste instantie door de grondoorzaak van de storing te achterhalen. Dit noemen wij de Rooth Cause Analyse (RCA). Als de grondoorzaak bekend is bedenken wij een beheersmaatregel, wijzigen wij een proces of modificeren wij een object waardoor wij de storing niet meer optreedt. Mede door deze aanpak hebben wij op contractgebied Zee-Zevenaar al voor het derde jaar op rij een storingsreductie van meer dan 5% ten opzichte van het voorgaande jaar behaald!

 

Beste werkgever

VolkerRail is voor mij de beste werkgever! Mijn werkzaamheden zijn enorm divers. Het ene moment sluit ik mijzelf op en bijt ik mij vast in een echte hersenkraker, het andere moment sta ik buiten en ben ik samen met Beheerders aan het bedenken hoe we zaken slimmer en efficiënter uit kunnen voeren. Je krijgt veel vrijheid, er zijn goede arbeidsvoorwaarden, je werkt met leuke collega´s en je krijgt daarnaast ook nog eens de kans om jezelf te ontwikkelen. Waar vind je dat nog meer?

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.