Toppers van de werkvloer

Ruim 1200 collega's kunnen vertellen hoe het is om bij VolkerRail te werken. Een aantal van hen heeft om deze reden een blog geschreven. Lees hier de verhalen van onze mensen. Werken bij VolkerRail: Iets voor jou?

Pauline

Pauline

Dagelijks rijden er treinen door heel Nederland. Schepen passeren sluizen en auto’s bevinden zich overal. Bij VolkerRail dragen we hieraan bij. Onze mensen buiten zetten zich dag in dag uit, in de weekenden en doordeweeks in om de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van de Nederlandse infrastructuur te verbeteren. Ook onze mensen binnen werken hard, aan manieren om het spoor te verbeteren of om interne zaken op te lossen. Één van deze mensen is Pauline, Junior Communicatieadviseur bij VolkerRail:

 

"Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat ook de buitenwereld het mooie werk ziet dat wij verrichten."

 

Klik hier voor het volledige verhaal!

 

 

Rowan vd Weerd

Rowan

Iedere dag rijden er treinen over het spoor. Iedere dag varen er schepen door sluizen en iedere dag rijden er duizenden auto’s over bruggen. VolkerRail beperkt zich allang niet meer tot spoorwerkzaamheden alleen. Ondanks dat zetten onze mensen zich nog altijd 24 uur per dag, 7 dagen per week in om de Nederlandse infrastructuur te verbeteren. Één van deze mensen is Rowan, projectleider bij VolkerRail:

 

'Wat ik zo leuk vind aan mijn werk is dat ik direct bijdraag aan de vooruitgang van VolkerRail. Dit gebeurt op diverse manieren. Ik houd mij als projectleider en in de rol van business en innovatie analist bezig met...'

 

Klik hier voor het volledige verhaal!

Gerald

Gerald

Even voorstellen

Mijn naam is Gerald Meijberg, ik ben 28 jaar en ik werk sinds 2013 als Calculator Projecten bij VolkerRail. Ik woon in Zwolle en werk verspreid over 2 verschillende locaties. Één dag in de week werk ik op het hoofdkantoor in Vianen, de andere 4 dagen van de week ben ik in Deventer te vinden. In mijn vrije tijd ben ik een fanatiek voetballer. Ik ben keeper bij het plaatselijke selectie-elftal SVHTC in Zwolle. Een biertje met het team na afloop maakt het voetbal des te leuker!

 

Ik heb eerst MBO Elektrotechniek en vervolgens HBO technische bedrijfskunde gestudeerd. Momenteel volg ik de Master Bedrijfskunde, aangeboden door VolkerRail. Het enige wat het mij kost is wat vrije tijd en de motivatie om de master te behalen. Het is een uitdaging om fulltime te werken in combinatie met deze tweejarige master. In de toekomst zou ik het mooi vinden om projectleider te worden van grote integrale projecten zoals DSSU of OV-SAAL.

 

Teamwork

Mijn afdeling bestaat uit een team van ongeveer 25 enthousiaste collega’s. Afhankelijk van ieder project gaan we met een aantal mensen van de afdeling aan de slag. Ik vind mijn werk erg leuk! Van de opdrachtgever krijgen we de vraag of we een bepaald project kunnen uitvoeren. Samen met het team maken we een aanbieding. Het leuke hiervan is dat we met het team in vier weken moeten bedenken wat een project gaat kosten en wat hier allemaal voor nodig is wat betreft de inzet van het personeel, uren, materiaal etc. In overleg met de Inkoopafdeling vragen we materialen uit en met de uitvoerders gaan we in gesprek voor de planning. Ook gaan we met de onderaannemers om tafel en samen brengen we alles tot één geheel. Allemaal in vier weken!

 

Ik vind het gaaf om ergens naartoe te werken op korte termijn. De afstemming met leveranciers, onderaannemers en collega’s van de afdeling maar ook met projectleiders en uitvoerenden maken het werk heel dynamisch. Zelf neem ik meestal een kijkje op de betreffende projectlocatie voordat we er aan het werk gaan. Op die manier krijg ik er het beste beeld bij.

 

Vrijheid

De vrijheid die je bij VolkerRail hebt om bijvoorbeeld in dialoog te gaan met leveranciers, om te checken of we overal rekening mee hebben gehouden, is erg prettig. Op deze manier kan ik er zelf voor zorgen dat ik zo goed mogelijk voorbereid aan de slag ga!

 

Sharon Snoek

Sharon

Een kijkje op de werkvloer bij…

Ik ben Sharon Snoek, 29 jaar en sinds april 2017 werk ik inmiddels alweer vier jaar bij Inspectation.

Mijn werkzaamheden voer ik uit voor verschillende functiegroepen binnen Inspectation: uitvoerend personeel, de backoffice en het managementteam. Hierdoor spreek ik veel verschillende mensen met ieder hun eigen expertise. Dit is wat mijn werk zo leuk en divers maakt. Vervelen doe ik me bij Inspectation in ieder geval nooit!

 

Mijn secretariële werkzaamheden bestaan onder andere uit het boeken van hotels/vluchten, vergaderruimtes en lunches. Bovendien ben ik verantwoordelijk voor het organiseren van meetings, werkoverleggen of Inspectation dagen. Ook het verzorgen van opleidingen en cursussen, het bijhouden en bestellen van onze voorraden behoren tot mijn takenpakket en zo kan ik nog wel even doorgaan J.

 

Dan zijn er nog de administratieve taken, deze bestaan onder andere uit het aanmaken en verzenden van projectmatige en AK inkooporders, het aanmaken en activeren van projecten, het administratief verwerken van urenstaten maar ook het aanvragen van leveranciers maken deel uit van mijn takenpakket.  Ook ben ik verantwoordelijk voor ons meetmiddelenbeheer welke bestaat uit zo’n 1200 meetmiddelen.

 

Uitdaging

Toen ik vier jaar geleden begon bij Inspectation, bestond de functie van administratief medewerkster nog niet. Hierdoor kreeg ik de vrijheid om mijn eigen draai te geven aan de functie. Op een gegeven moment kwamen hier steeds meer secretariële taken bij die mijn dagen extra kleur gaven. 

Inspectation is een dynamisch bedrijfsonderdeel van VolkerRail en is volop in ontwikkeling. Omdat we blijven innoveren en steeds weer voor nieuwe uitdagingen komen te staan, kan ik creatief zijn in mijn werk.

 

Nog niet klaar

Mijn werk is nog lang niet klaar! Voor mij ligt de uitdaging in het ondersteunen van het optimaliseren van onze bedrijfsprocessen en het ‘ontzorgen’ van mijn collega’s, zodat iedereen het optimale uit zijn dag en functie kan halen. Op deze manier kunnen we met alle medewerkers van Inspectation iets moois voortzetten!

Peter de Jong

Peter

Een kijkje op de werkvloer bij…

Ik ben Peter de Jong, 32 jaar en ik werk als Beheerder Energievoorziening A bij VolkerRail. In 2011 ben ik begonnen, en toen mocht ik het eerste halfjaar rondkijken bij EV Services, EV Projecten, Seinwezen en Kunstwerken. In overleg met VolkerRail heb ik ervoor gekozen om daarna aan de slag te gaan bij EV Services te Utrecht. Iedere dag ga ik met plezier naar mijn werk, ik heb het hier nog altijd enorm naar mijn zin!

 

Opletten

Mijn werk bestaat uit dag- en nachtdiensten. Op dagdiensten verricht ik werkzaamheden zoals het plegen van onderhoud aan onderstations. Zo’n station is een beetje te vergelijken met een stroomhuisje bij je in de wijk, alleen dan met hogere stromen en spanningen. Die spanningen maken het werk ook juist heel spannend. Daar waar een gemiddelde meterkast bij je thuis zo’n 16 Ampère heeft, werk ik in de onderstations met stromen tot wel 8000 Ampère!! Het is dus super belangrijk om alert te blijven tijdens mijn werk.

 

Naast de onderstations werk ik ook aan de bovenleiding en aan de 3kV-systemen. De 3kV systemen zijn een speciale 3000 volt systemen die de spanning omzet naar 100 of 136 volt. Hierdoor krijgen onze collega’s van seinwezen een mooie stabiele spanning hebben voor wissels, seinen en spoorbeveiligingen.

 

Nooit uitgekeken

Iedere dag is er weer een nieuwe uitdaging en geen dag is hetzelfde in mijn werk. Je kunt het zo gek niet bedenken. Hierdoor is mijn werk gevarieerd en leer ik steeds weer iets nieuws. Je raakt nooit uitgekeken!

 

Michael Luninga

Michael

Een kijkje op de werkvloer bij...

Mijn naam is Michael Luninga, ik ben 32 jaar en ik woon in Arnhem. In november 2016 ben ik begonnen als Inspecteur Laagspanning bij Inspectation, bedrijfsonderdeel van VolkerRail. De afwisseling en het sociale contact dat ik met verschillende mensen heb is wat mijn werk zo leuk maakt! Daarnaast vind ik het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen, en daar krijg ik met deze baan kansen genoeg voor.

 

Wat ik doe

Als inspecteur ben ik verantwoordelijk voor het controleren van bepaalde zaken. Dit doen we volgens de zogenoemde “NEN normen”. De klant komt met één of meerdere objecten die hij/zij wil laten inspecteren op basis van een NEN3140 inspectie of een NEN2767 inspectie. Wij inspecteurs worden door de projectleiders en werkvoorbereiders voorzien van alle nodige informatie en locaties van de objecten en dan mag je op pad. Veelal werk je in teamverband met andere inspecteurs, maar er zijn ook projecten die je zelfstandig mag uitvoeren en waarvoor je zelf verantwoordelijk bent. Kort samengevat: JIJ bent de inspecteur, het is jouw taak om ervoor te zorgen dat de objecten nauwkeurig en volgens de NEN-normen worden geïnspecteerd, en iedere dag is een andere uitdaging!

 

Kansen

Binnen Inspectation (VolkerRail) zijn er veel doorgroeimogelijkheden. Je krijgt de kans om opleidingen te volgen, bijvoorbeeld om je niveau te verhogen of om een opfriscursus zoals NEN3140 / NEN2767 te volgen. Andere mogelijkheden zijn het volgen van opleiding waarmee je uiteindelijk de functie Inspecteur Thermografie en Waterkering kunt bekleden. Naast de doorgroeimogelijkheden maak je deel uit van een leuk team van Inspecteurs die elkaar helpen en altijd voor elkaar klaar staan. We motiveren elkaar en zorgen ervoor dat iedereen het beste uit zichzelf haalt.

 

Divers

Wat mijn werk dus zo leuk maakt is dat je elke dag een andere uitdaging kan verwachten. Iedere keer is het te inspecteren object weer een verrassing. Ik inspecteer onder andere bruggen, sluizen, openbare verlichting, waterkeringen, je kunt het zo gek niet bedenken! Mijn doel: Samen met het team of zelfstandig de klus met beide handen aanpakken en tot een goed einde brengen! Mijn ambitie is om zo veel mogelijk te leren en zo hoog mogelijk geschoold te worden, zodat ik zelfstandig projecten kan draaien en mijn kennis en kunde uit kan breiden tot Allround Inspecteur. Daar krijg ik bij Inspectation alle ruimte en kansen voor!

Edwin

Edwin

Een kijkje op de werkvloer bij...

Mijn naam is Edwin Beindorff, 23 jaar en ik woon in Veenendaal. Vanaf september 2016 ben ik begonnen als Ontwerper Baan en Spoor bij VolkerRail. Affiniteit met het spoor heb ik altijd al gehad, in de weekenden werk ik als vrijwilliger bij de Veluwse Stoomtreinmaatschappij ben ik medewerker Infraploeg. Alles wat met infra te maken heeft, wisselvernieuwingen, spoorvernieuwing, treinen laden en lossen. Je kunt het zo gek niet bedenken.

 

Wat ik doe

Als Ontwerper Baan en Spoor ben ik, zoals mijn functie al aangeeft, medeverantwoordelijk voor het spoorontwerp. Ik werk zowel op kantoor als buiten langs het spoor. Op kantoor houd ik me voornamelijk bezig met de voorbereiding van projecten van A tot Z: Hoe moet het project eruit komen te zien, wat voor materiaal hebben we daarvoor nodig. Zodra we dit hebben onderzocht, gaan onze werkvoorbereiders planningen maken en onze voorbereidingen ten uitvoer brengen. Samen met de afdeling Engineering bepaal ik hoe het spoor er buiten uit komt te zien, en dat is natuurlijk ontzettend gaaf.

 

Daarnaast maak ik buiten opnames van bestaande situaties en tijdens de buitendienststelling doe ik WPA’s (werkplekaudits). Bestaande situaties zijn belangrijk om in kaart te brengen zodat we de juiste aansluiting met de nieuwe situatie kunnen bouwen. WPA’s houdt in dat ik kijk naar de manier waarop er buiten wordt omgegaan met het ontwerp en dat hierbij de veiligheid gewaarborgd blijft.

 

Divers

Diversiteit is wat mijn werk zo leuk maakt. De combinatie van op kantoor en buiten op de projectlocaties werken, en de mate van verschillende projecten waarbij ik betrokken ben, maken dit voor mij zo uitdagend. Bovendien bestaat mijn afdeling uit een grote groep enthousiaste en open collega’s met verschillende achtergronden, wat werken met hen niet alleen erg gezellig maar ook inspirerend maakt.

René

René

Een kijkje op de werkvloer bij…

Hallo ik ben René Bon, Assistent Controller voor de materieeldienst en inmiddels alweer 6 jaar werkzaam bij VolkerRail in Vianen. Ik heb altijd al bij het spoor willen werken en in 2011 kreeg ik daarvoor de kans. Direct na het afronden van mijn HBO opleiding Bedrijfseconomie ben ik begonnen bij VolkerRail. In korte tijd heb ik veel praktijkervaring kunnen opdoen in een zeer dynamische omgeving. Nog steeds is er geen dag waarop ik mij verveel. Er is altijd een uitdagend probleem om op te lossen.  

 

Passie voor het spoor
Als jochie nam mijn vader me elke week mee om langs het spoor naar de treinen te kijken. Als een echte treinengek maak ik regelmatig mooie treinreizen in Nederland, maar ook in het buitenland zoals Noorwegen, Engeland en Duitsland. Afgelopen jaar deed ik mee met een fotowedstrijd van de Oostenrijkse slaaptrein en ik werd tweede! Mijn foto van het Weense reuzenrad wordt nu afgebeeld op het plafond van de slaapcoupés. Deze zomer ga ik samen met mijn vriendin de treinreis van Düsseldorf-Wenen maken om het resultaat te bewonderen.

 

Mijn werk
Om inzichtelijk te maken hoe het financieel met VolkerRail gaat, wordt er elke vier weken een financiële rapportage gemaakt. Ik stel de rapportage voor de materieeldienst op. Hiervoor kijk ik hoe het met elke individuele machine gaat en maak ik een verwachting voor het eind van het jaar. Ik schat de personeelskosten in en hoeveel uren er gewerkt gaan worden in het lopende jaar.

 

Financiële puzzel

Ingewikkelde vraagstukken uitzoeken is iets waar ik me graag mee bezig houd. Alle cijfertjes moeten kloppen en verklaarbaar zijn. We werken met zoveel verschillende bronnen dat niet altijd exact duidelijk is waar een verschil of afwijking vandaan komt. Na wat gepuzzel vind ik het altijd erg leuk als ik toch kan herleiden waar het verschil vandaan komt en dit probleem op kan lossen!

 

Projectbezoeken

Om feeling te houden met de werkzaamheden van de materieeldienst probeer ik zoveel mogelijk bij projecten te gaan kijken, bijvoorbeeld bij het vervangen van de wissels na de ontsporing in Hilversum en Project U-Centraal. Afgelopen jaar bezocht ik ook niet-spoor gerelateerde projecten zoals de Merwedebrug en het inhangen van de nieuwe passagiersbruggen op Schiphol Airport. Het is gaaf om te zien wat voor mooie dingen we in korte tijd kunnen realiseren en hoe enthousiast en trots alle medewerkers zijn  als ze terplekke vertellen over hun werkzaamheden. Iedereen bij VolkerRail is zo betrokken en toegewijd, dat maakt mijn baan extra bijzonder!

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.