icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq
Nieuws · 05 februari 2020

Update renovatie Waalbrug: technisch manager Mark van Thiel licht toe

Team Waalbrug is sinds begin dit jaar begonnen aan de volgende fase van de renovatie van de Waalbrug: de vervanging van het betondek op de westzijde van de brug. De Waalbrug renoveren doe je niet zomaar even. Dat vraagt om een goed doordachte en strakke planning. Mark van Thiel, KWS-collega en technisch manager realisatie van Team Waalbrug, weet hier alles van: ‘Gelukkig liggen we nog steeds op schema. Daarom lijkt het ons op dit moment zeer waarschijnlijk dat we de oplevering van fase 1, waarin het betondek wordt vervangen, dit najaar gaan halen.’ Hoe zorgt Mark dat de renovatie soepel en volgens schema blijft verlopen? Rijkswaterstaat interviewde onze collega.

Van de oostkant naar de westkant

Tot eind december 2019 werkten alle 130 mensen aan de oostkant van de brug, waarbij ze verspreid over 4 locaties tegelijkertijd aan de slag waren. Een flinke operatie om in goede banen te leiden. Mark: ‘Elke ochtend om 09.00 uur start ik samen met alle uitvoerders met een daily stand. Dan staan we voor ons planningsbord, waarop staat wat wanneer en waar gedaan moet worden. Vervolgens bespreken we bijvoorbeeld op welke plekken we het beton eruit gaan zagen of op welke plek al een nieuwe betonplaat in kan. We kijken dan in precies 15 minuten terug op de afgelopen 24 uur en vooruit naar de komende 24 uur. Wat ging er goed en wat kan beter? In dat kwartier staat iedereen op scherp om te bepalen of alles nog volgens onze weekplanningen verloopt, en zo nee, wat er moet gebeuren om bij te sturen. Voordat we hierover beslissingen maken bekijken we eerst welke gevolgen dit voor de veiligheid van onze mensen kan hebben. Veiligheid is en blijft altijd onze eerste prioriteit.’

Waalbrug1
Fotografie: © Thea van den Heuvel Fotografie & Film

Daily stands en post-its

Op het planningsbord zijn een heleboel post-its in verschillende kleuren te zien. Op deze post-its staan ook cijfers. Wat betekenen deze briefjes precies? Mark: ‘De cijfers op de post-its zijn onze werklocaties. We hebben er 82 aan de oostzijde en 82 aan de westzijde. Daarbij staan alle kleuren voor een aparte bewerking. Zo hebben het inhijsen van nieuwe betonplaten, het ijzervlechten en het aanstorten van de natte knopen met beton allemaal hun eigen kleur. Op deze manier hebben wij tijdens onze daily stand snel het overzicht van wanneer welke werkzaamheden waar moeten gebeuren.’

Verrassingen

Sinds begin januari gaan de werkzaamheden verder aan de westkant van de brug. Ook weer op 4 locaties tegelijk. Ondanks een duidelijke planning vooraf, zijn er toch twee vijanden in het spel die voor verrassingen kunnen zorgen: het weer en de toestand van het staal. Mark: ‘Pas bij het uithijsen van de betonplaten zien we hoe het staal eronder er uitziet. Misschien is de staat ervan erger dan verwacht. In dat geval moet er meer hersteld worden dan we van tevoren hadden ingecalculeerd. Dan sturen we bij in onze planning. Ook het weer zoals regen kan ons werk bemoeilijken. Daarom is het fijn dat we elke ochtend kort bij elkaar komen. Hierdoor kunnen we inspelen op onverwachte situaties.’

Planning renovatie Waalbrug Nijmegen

Ook al is er een strakke planning, om de renovatie van de Waalbrug te laten slagen is een goede sfeer onderling net zo belangrijk. En die is er. Mark: ‘Natuurlijk is er wel eens wat wrijving. Er werken namelijk veel gepassioneerde mensen mee aan deze renovatie. Maar, zonder wrijving geen glans. En we hebben allemaal hetzelfde doel. Dat is dat we de brug straks in goede staat opleveren.’

De vervanging van het betondek ligt op schema. Als de werkzaamheden aan de westzijde voorspoedig verlopen, kan het verkeer in oktober 2020 weer zonder oponthoud over 2 rijstroken de stad inrijden en over 2 rijstroken de stad ook weer uitrijden. Met de vervanging van het betondek is de renovatie nog niet klaar. Op dit moment is de planning van overige werkzaamheden nog niet bekend.

De VolkerWessels-combinatie Team Waalbrug bestaat uit KWS en VolkerRail. Als partners zijn onder meer betrokken: BKB Infra Gebr. Van Kessel ST&P, Holland SchermSmits Neuchâtel InfrastructuurVan Straten Geleiderail, VialisWesto en Wilchem