icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 17 februari 2021

VolkerRail gaat frequentieverhoging realiseren tussen Leiden en Utrecht

VolkerRail gaat in opdracht van ProRail en de provincie Zuid-Holland in Bodegraven-Reeuwijk en Alphen aan den Rijn aan de slag. Hier wordt een frequentieverhoging in de spits mogelijk gemaakt tussen Leiden en Utrecht. Op 11 februari gunde ProRail deze klus aan VolkerRail. De voorbereidende werkzaamheden zijn reeds gestart en in de herfst van 2021 staat de start van de uitvoering gepland. Deze zullen naar verwachting enkele weken duren om half december 2021, voor de ingang van de nieuwe dienstregeling 2022, het werk op te leveren.

Aanpassen en opheffen overwegen

Om de extra treinen te kunnen laten rijden, werken we aan de veiligheid van overwegen tussen Leiden en Utrecht. Samen met de provincie Zuid-Holland en de gemeente Bodegraven-Reeuwijk passen we de overweg Goudseweg en Oud Bodegraafseweg aan, maken we een passeerhaven bij overweg Prinsendijk (Zuidzijde) en plaatsen we een hek tussen fietspad en rijbaan bij overweg Molendijk in Nieuwerbrug.

Ook heffen we twee openbare onbewaakte overwegen op dit traject op. De Vlietkade krijgt een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet waardoor het wandelpad in stand blijft. Het voetpad bij de Dubbele Wiericke krijgt een andere route.

Verder zijn we in gesprek met betrokkenen om in totaal dertien particuliere onbeveiligde overwegen aan te pakken in Bodegraven-Reeuwijk en Woerden. Het doel is om ze uiteindelijk op te heffen.  

VolkerRail ziet uit naar een goede realisatie van een mooi project dat bijdraagt aan een betere doorstroming op het spoor en het vergroten van de overwegveiligheid!
Dagmar de Groot, Project Manager VolkerRail

Sneller Alphen aan den Rijn in en uit

In Alphen aan den Rijn vervangen we een wissel zodat treinen sneller het station kunnen in- en uitrijden. We passen de treinbeveiliging en stroomvoorziening aan en plaatsen raildempers op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen.

Vier treinen per uur in de spits

Het is een langgekoesterde wens van veel partijen: meer treinen tussen Leiden en Utrecht. Hoewel er nu minder met de trein wordt gereisd dan normaal, is de verwachting dat het aantal reizigers de komende jaren groeit. Met de twee extra sprinters in en rond de spits (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker.

Planning

Nu de overeenkomst getekend is, gaat VolkerRail aan de slag met het technische ontwerp en de voorbereidingen voor de bouw. De meeste werkzaamheden aan het spoor vinden plaats van oktober tot en met half december 2021. Als de dienstregeling van 2022 in december ingaat, is het werk klaar en kunnen de extra spitstreinen rijden.

We zijn blij dat VolkerRail dit werk gaat uitvoeren. Het moet allemaal in een redelijk korte tijd gebeuren, en VolkerRail heeft veel ervaring met dit soort projecten.
Jan Mulder, Landelijk Manager Gebiedsportfolio's ProRail
Frequentieverhoging afbeelding.jpg
Stefan Verkerk voor ProRail

Wij wensen ons projectteam veel succes bij het uitvoeren van de werkzaamheden!