Team Geodesie wint Best Practice Digital Award
Op 19 juni heeft het team Geodesie van VolkerRail de Best Practice Digital Award gewonnen in de categorie geodesie voor hun werk aan het project STI (Spoorherstel Toegankelijke Instap). Deze award wordt uitgereikt binnen het VolkerWessels concern.

ProRail wil de perrons op de Europese P76 standaard brengen. Dat betekent dat alle perrons zowel horizontaal als verticaal binnen de gestelde norm gebracht moeten worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een stopmachine om het spoor zo te leggen dat deze aan de normen voor de perronafstand en -hoogte voldoet.
Er zijn op dit moment al 145 perronsporen gemeten op 68 stations. Het project is nog niet ten einde: er zijn al werkzaamheden ingepland tot begin 2026.
Voor de aansturing van een stopmachine is een alignement, meetkundige grondslag en inzicht in de ligging van het spoor en perron nodig. Om dit te realiseren worden er landmeetkundige metingen uitgevoerd, met tachymeter, GNSS ontvanger en laserscan. De verwerking van deze metingen tot coördinaten gebeurt met het programma MOVE3.
Het team landmeters en rekenaars zorgt voor een juiste aansturing van de stopmachine om de stations toegankelijk te maken voor alle reizigers.