Zoeken

VolkerRail werkt aan de renovatie van de Galecopperbrug

De Galecopperbrug is onderdeel van de A12 en overspant het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht. Met ruim 200.000 voertuigen per dag is de Galecopperbrug de op één na drukste brug van Nederland. Over de Galecopperbrug rijdt nu meer verkeer dan in de jaren 70 kon worden voorzien. Met name het vrachtverkeer is toegenomen. Om ook in de toekomst dit verkeer aan te kunnen, heeft Rijkswaterstaat aan VolkerRail de opdracht gegeven om de brug te renoveren.

galecopperbrug.png
galecopperbrug.png

De taak van VolkerRail

De reparaties vinden plaats aan de boven- en onderzijde van het brugdek. Onder een stalen brug zitten troggen. Deze verstevigingen zorgen ervoor dat de dekplaat op z'n plaats blijft. De troggen worden aan elkaar verbonden door passtukken. Eén van de werkzaamheden van VolkerRail aan de Galecopperbrug is het vervangen van 1536 trogpasstukken. Het plaatsen van nieuwe stukken in het brugdek, het vervangen van constructiedelen en het repareren van scheuren behoren ook tot de werkzaamheden van VolkerRail. De renovatie zorgt ook een vergrootte doorvaarhoogte. Hierdoor kan de brug de toegenomen scheepvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal beter aan.

 

De uitdaging is om in de zeer korte tijd die beschikbaar is, een enorme producties te realiseren. In de planning is gekozen voor uitvoering op die momenten dat het (gedeeltelijk) afsluiten van de brug voor de minste overlast voor het verkeer zorgt. Er is afgesproken dat dit werk zonder verrassingen en zonder wijzigingen binnen een traceerbaar, aantoonbaar en geborgd proces uitgevoerd wordt. 

Toekomstvaste verbinding

Dankzij de renovatie is de verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal, die al sinds 1936 bestaat, weer klaar voor de toekomst. De regio Amsterdam en Utrecht blijft zo de komende tientallen jaren goed bereikbaar. Ook de doorstroming op langere routes (bijvoorbeeld tussen Den Haag en Arnhem of tussen Rotterdam en Amersfoort) blijft gewaarborgd.

Facts & Figures

• 288 opdikplaten worden verwijderd
• 24 nieuwe inzetstukken worden gemonteerd
• Minimaal 460 strekkende meters aan scheuren gerepareerd
• Aantal vervangen trogpasstukken: 1536
• Benodigde tijd: 33.000 operationele man-uren
• Oppervlakte werkvloeg onder de brug: 4200 m2