Zoeken

Infra mining: duurzaam pionieren met hergebruik

Binnen VolkerRail speelt duurzaamheid een belangrijke rol. We blijven zoeken naar slimme alternatieven en efficiënte oplossingen. Een mooi voorbeeld hiervan is het project Duurzame BBV Zeeland NCBG. Binnen dit project ligt de focus op circulariteit. Er wordt ingezet op ‘infra mining’, oftewel het slim hergebruiken van materialen zoals spoorstaven, dwarsliggers en wissels die vrijkomen bij andere projecten.

web_20220406-102759_SV7657.jpg

Een centraal materialendepot
Het vrijgekomen materiaal wordt verzameld op een centraal gelegen materialendepot in Wijk bij Duurstede. Fred Prinsen is daarmee de vaste hub voor dit duurzame project. “Hier wordt al het materiaal verzameld en worden de nieuwe wissels samengesteld”, aldus Mario Pieper (projectmanager VolkerRail).

Grondig de kwaliteit testen
Nieuwbouw materialen moeten aan allerlei eisen voldoen voordat ze gebruikt kunnen worden in projecten. Voor hergebruikte materialen bestonden deze eisen nog niet. In opdracht van ProRail heeft VolkerRail de benodigde eisen in kaart gebracht. Mario Pieper: “Nadat de nieuwe wissels zijn samengesteld, kan er nu volgens richtlijnen getest worden op de hub. Zo worden bij Fred Prinsen de FAT (Factory Acceptence Test) en de ultrasoon inspectie uitgevoerd. Hiermee kunnen we de kwaliteit van de hergebruikte materialen waarborgen.”

Van pilot naar nieuw beleid
Binnen het project Duurzame BBV Zeeland NCBG wordt gezien dat er veel materiaal hergebruikt kan worden. Het materiaal voldoet kwalitatief aan de eisen die speciaal hiervoor zijn opgesteld en behalen hiermee een levensduur van minimaal 15 jaar. “De pilot laat zien dat hergebruik in spoorwegbouw haalbaar is. Het zou mooi zijn als deze pilot ervoor zorgt dat dit straks een standaard manier van werken wordt”, aldus Bas Rodigas (bouwmanager ProRail).

Prachtig om te zien dat oud materiaal op deze manier weer een nieuw leven krijgt. Knap werk mannen!

 

Fotografie: Stefan Verkerk