Zoeken

Operatie geslaagd: spoorverdubbeling Schiphol-Duivendrecht gerealiseerd

Woensdagochtend 10 augustus is, na een treinvrije periode van negen dagen, het viersporige treintraject tussen Schiphol en Duivendrecht in dienst genomen. Een mijlpaal voor het project OV SAAL.

Schinkelbruggen klaar en vernieuwd

De afgelopen dagen is er keihard gewerkt op project OV SAAL om het tweesporige traject te verdubbelen. Vooral rond de Schinkelbruggen is er door onze collega’s van Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail, beide VolkerWessels ondernemingen, met man en macht gewerkt om alles op tijd gereed te hebben. De oude en nieuwe Schinkelbrug zijn nu geëlektrificeerd en bovendien voorbereid op afstandsbediening voor Waternet. Daarnaast is de oude Schinkelbrug werktuigbouwkundig en installatietechnisch volledig vernieuwd en zijn aanpassingen gedaan t.b.v. CE-markering. 

Grote waardering ProRail voor project OV SAAL

“Kippenvel”, zo omschreef de projectmanager van ProRail het gevoel dat hij had toen hij, na een treinvrije periode van negen dagen, de eerste trein zag rijden over het viersporige treintraject tussen Schiphol en Duivendrecht. Namens Pier Eringa,  president-directeur ProRail, feliciteerde hij onze collega’s van Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail met het behaalde resultaat. “Na zeven jaar werken aan het project OV SAAL geeft het ontzettend veel voldoening om voor het Amsterdamse deel de mijlpaal ‘indienstelling’ binnen tijd en budget en met grote tevredenheid van klanten en stakeholders te hebben bereikt. Waardering voor jullie inzet en complimenten voor het resultaat,” aldus Jaap Balkenende.

Megaproject bijna gereed

De afgelopen zeven jaar is er tussen de rijkswegen van de A2/A4/A10 veel werk verzet. Tussen de stations Schiphol en Duivendrecht is acht kilometer nieuw spoor gebouwd. Daarnaast is station Amsterdam RAI uitgebreid met een extra perron en een grotere stationshal. De perrons van station Duivendrecht schoven een stukje op. Zestien bestaande viaducten zijn gesloopt, vervangen, verplaatst en/of uitgebreid met betonnen, stillere viaducten. Ook zijn er twee bruggen gebouwd, waarvan één ophaalbrug, en hebben de fly-overs bij het knooppunt Riekerpolder een totale make-over ondergaan. Eind 2016 is de spoorvernieuwing helemaal klaar.