
Toekomstbestendig onderstation Maastricht: stap voor stap naar meer vermogen
Om het spoorwegnet klaar te maken voor de toekomst, werkt VolkerRail aan de vernieuwing van het onderstation in Maastricht. Deze locatie speelt een belangrijke rol in de energievoorziening van het spoor in het zuiden van Nederland. Met het oog op de verwachte vervoersgroei richting 2030, voldoet de huidige installatie niet meer. Het energievoorzieningsnetwerk moet daarom toekomstbestendig gemaakt worden: tijd voor actie!

Volledige vernieuwing onderstation door groeiende energievraag
De energievraag vanuit het spoor neemt toe. Dat vraagt om een flinke uitbreiding van het vermogen van onderstation Maastricht. Het onderstation wordt omgebouwd van twee naar drie tractiegroepen van elk 4,4 MW. Dit past niet meer binnen het bestaande gebouw. Daarom vervangen we het volledige onderstation door een gloednieuw gebouw met een krachtigere installatie.
Gefaseerde aanpak door beperkte ruimte op bouwlocatie
De ruimte op het ProRail-terrein is beperkt, dus we pakken het project gefaseerd aan:
Fase 1: Eén tractietrafo blijft draaien, terwijl het rechterdeel van het oude gebouw wordt gesloopt. Ook het leegstaande relaishuis wordt weggehaald. Tijdelijke voorzieningen zorgen dat de installatie blijft werken.

Fase 2: Zodra het eerste deel van het nieuwe onderstation in bedrijf is, starten we met de sloop van het resterende gebouw en ronden we de nieuwbouw af. Het eerste deel bevat dan ook de nieuwe hoofdcomponenten zoals HVI, GVI, tractiegelijkrichtergroep en tractietrafo.
Veilig werken en afstemmen staan centraal tijdens de uitvoering
Tijdens de werkzaamheden blijft de veiligheid van de installaties en collega’s prioriteit. We stemmen goed af met alle betrokken disciplines: van installatiebeheerders en bouwkundigen tot veiligheidscoördinatoren. Ook houden we rekening met de energievraag van de opstelterreinen om overbelasting te voorkomen.
Onderstation Maastricht klaar voor de toekomst
Deze vernieuwing zorgt ervoor dat onderstation Maastricht wordt voorbereid op de toekomst. Het onderstation is straks betrouwbaar, krachtig en klaar voor de groei van het spoorvervoer!