Zoeken

VolkerRail heeft wereldprimeur met duurzame schouwpaden

VolkerRail heeft vorige week samen met het bedrijf PlasticRoad, ProRail en NS nieuwe schouwpaden aangebracht van plastic road op het emplacement Binckhorst in Den Haag. De schouwpaden – een pad langs het spoor waarover machinisten de trein op het emplacement kunnen bereiken – zijn gemaakt van gerecycled materiaal, met een dun laagje steen als toplaag. Dit zorgt ervoor dat het pad niet glad wordt en slijtage wordt voorkomen. Het duurzame schouwpad blijft er bij wijze van een proef, een jaar liggen om te kijken of dit een goed alternatief is.

schouwpad-030.jpg

Het klinkt misschien wat gek: gerecyclede kunststof als duurzame oplossing. Maar toch laten we met deze proef zien dat het juist heel goed kan. Op voorhand lijken de voordelen enorm. Zo is het pad onderhoudsvriendelijk, dringt het de uitstoot van CO2 terug en helpt het om de effecten van klimaatverandering te verminderen. Het is een wereldwijde primeur dat er een pad van PlasticRoad in een spoorse omgeving wordt toegepast.

Volgens projectleider Infra & Systems Rick van der Sluis van VolkerRail is de pilot een prachtige investering in de vernieuwing van de spooromgeving. “Met de komst van nieuw materiaal is het altijd een leuke uitdaging om daar mee aan de slag te mogen, zeker als eerste spooraannemer ter wereld die hiermee werkt! Je zit in het ongewisse over hoe het zal gaan verlopen, maar juist daarom is het zo leuk en waardevol om Plastic Road te steunen.”

Circulaire toepassingen

ProRail is blij met deze toepassing, die past in haar ambitie om zo duurzaam mogelijk te werken. Niels van Steenis is verantwoordelijk voor deze proef: “Als we iets nieuws aanleggen of vervangen, doen we dat duurzaam en het liefs circulair. In dit geval helpt het ook om de effecten van klimaatverandering te verminderen, omdat het pad heel veel water op kan nemen. Zo krijg je geen plassen en ook geen natte voeten. Omdat er ook slimme verlichting in het pad is aangebracht is dit dus een stuk prettiger voor de gebruikers. Daarnaast groeit er geen onkruid, dus dat scheelt in het onderhoud.”

Maak morgen mogelijk

“Met onze producten zijn we heel flexibel bij de aanleg van voetpaden,” zegt Marcel Jager, engineering manager bij PlasticRoad. “De paden worden met onze oplossing niet alleen circulair, maar ook heel licht, zonder dat de belastbaarheid minder wordt. Ook hebben we positieve ervaring met de toegankelijkheid van ondergrondse kabels, altijd een lastig punt bij de aanleg van paden op moeilijk te bereiken locaties. We maken de paden extra hoog, waardoor we ook aan de arbo-richtlijnen voor machinisten voldoen. Voor ons was dit nieuw, maar ons systeem is flexibel genoeg om dat allemaal moeiteloos te realiseren.”

Niet alleen de schouwpaden worden getest, zo wordt er ook gekeken naar de zichtbaarheid s ’nachts. Een schouwpad is een pad langs het spoor waarover machinisten en schoonmakers de treinen op het emplacement bereiken. Dat moet natuurlijk wel veilig gebeuren. Daarom worden er ook verschillende belijningen getest om te kijken wat fijn in gebruik is. Een echte wereldprimeur is dat de procespaden voorzien worden van energiezuinige verlichting, zogeheten belichtingslijnen FloWithDGlow® gemaakt door Smits Neuchâtel Infrastructuur.

Na een jaar wordt gekeken of dit een goed alternatief is voor de bestaande paden langs de sporen. Als dat het geval is zouden de paden van Plastic Roads een goed alternatief kunnen zijn voor alle paden langs sporen en ook perrons.

Bij VolkerRail zijn we natuurlijk erg trots op dit mooie, duurzame initiatief en zijn we blij dat we hier aan hebben bijgedragen. Zo maken we samen morgen mogelijk.