De komende maanden wordt er weer hard gewerkt op en aan de sporen rondom Schiphol. In opdracht van ProRail worden de hellingbanen voor vaste trappen vervangen. Dit doen wij om de verwachte reizigersgroei op de perrons te kunnen opvangen.
Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met BAM Infra Civiel. Als SVS(Strukton Volker Schiphol) voeren wij de werkzaamheden uit in de Schipholspoortunnel. Wij werken ook buiten de tunnel bij het spoor tussen Riekerpolder, Schiphol en het opstelterrein bij Hoofddorp. Deze werkzaamheden zijn onderdeel van een omvangrijke klus die vorig jaar begon.
Het spoor in de Schipholspoortunnel is verouderd en toe aan vernieuwing. Om zulke werkzaamheden in een tunnel uit te voeren zijn meerdere treinvrije periodes nodig. Tijdens deze periodes is de treindienst rondom Schiphol aangepast, zodat wij veilig de werkzaamheden kunnen uitvoeren. Dit najaar zijn er zes gepland, en ook begin 2024 zullen we werk uitvoeren. Over elke treinvrije periode worden treinreizigers en andere belanghebbenden uitgebreid geïnformeerd.
In beide tunnelbuizen worden sporen en dwarsliggers vernieuwd. De sporen langs de perrons worden verhoogd zodat de trein instap op gelijke hoogte van het perron komt te liggen. Hiervoor gebruiken we een innovatief balkenspoor, dat een langere levensduur heeft en daarom minder onderhoud nodig heeft. Tegelijk worden de hellingbanen op het station vervangen door vaste trappen.
Normaal gesproken worden werkzaamheden zoveel mogelijk in de vakantieperiodes gepland. Maar op Schiphol Airport zijn dit juist de drukste periodes van het jaar. De grootschalige vernieuwingswerkzaamheden aan de Schipholspoortunnel en de werkzaamheden op het station worden daarom alleen in de eerste drie en laatste drie maanden van het jaar uitgevoerd. Daarmee plannen we zoveel mogelijk buiten de vakanties om zodat de luchthaven voor reizigers zo veel mogelijk bereikbaar blijft.