Zoeken

Aannemerscombinatie VITAL start met eerste spoorse werkzaamheden aan de Amstelveenlijn

Dit weekend start VITAL met de eerste spoorse werkzaamheden van Project Ombouw Amstelveenlijn. VITAL is een aannemerscombinatie die bestaat uit de VolkerWesselsondernemingen VolkerRail, KWS, Van Hattum en Blankevoort, Vialis en VolkerInfra.  

Tijdelijke tramhalte

Tot en met 21 december voert VITAL in de nacht de eerste spoorse werkzaamheden uit. In deze periode wordt de tijdelijke halte Biesbosch voor tramlijn 5 met de daarbij behorende oversteek voor voetgangers en fietsers gebouwd. Deze tijdelijke halte wordt op 7 januari in gebruik genomen. Hierdoor is het mogelijk om andere haltes gefaseerd buiten dienst te nemen en om in 2019 met de vervolgstappen te starten.

Projectomvang

Project Ombouw Amstelveenlijn is een enorm omvangrijk project, dat een langere periode aan werkzaamheden in beslag neemt.
In totaal zullen de volgende werkzaamheden uitgevoerd gaan worden:

  • De huidige sneltram 51 tussen Westwijk en station Amsterdam Zuid wordt omgebouwd naar een veilige, snelle en betrouwbare tramverbinding met als eind-/beginhalte Amsterdam Zuid (er blijft  een metro 51 rijden tussen Isolatorweg – Zuid – Amsterdam CS);
  • Spoor, wissels, bovenleiding en technische systemen worden vernieuwd of krijgen groot onderhoud;
  • Drie kruispunten – op de Beneluxbaan bij Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan– worden ongelijkvloers gemaakt en krijgen een verdiepte ligging inclusief een halte;
  • Vier haltes komen te vervallen en worden verwijderd: Amstelveen Centrum, Marne, Gondel en Spinnerij. De haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat worden samengevoegd tot één nieuwe halte op een nieuwe locatie;
  • De overige 12 haltes worden vernieuwd en geschikt gemaakt voor de nieuwe lagevloertrams, die GVB heeft besteld;
  • Er komt een opstelterrein in de Legmeerpolder.

Meer informatie vind je op www.amstelveenlijn.nl.