Zoeken

Unieke machine in actie op BBV Rotterdam

Dit weekend is ons team van de bovenbouwvernieuwing (BBV) Rotterdam gestart met werkzaamheden rondom Rotterdam Centraal Station. Er werd een unieke machine ingezet voor de realisatie van de ballastwerkzaamheden: de ZRM rupskettinghor.

Voor het eerst

De ZRM rupskettinghor is een kleine hormachine op een rupsband. Deze hormachine kan op het spoor en via een dieplader worden aangevoerd. Dit maakt de inzet van de ZRM interessant omdat de machine op deze manier overal inzetbaar is. Zo kan op smallere plaatsen ballast worden vernieuwd, waaronder langs de perronwanden tot een minimale breedte van maar liefst 3.20 meter. Voor VolkerRail werd de ZRM hormachine voor het eerst ingezet.

Wendbaar en duurzaam

De wendbaarheid van de ruspkettinghor zorgt er bovendien voor dat er spoorloos gehord kon worden langs de smalle perronwanden. Hierdoor werd het mogelijk om op de sporen 4, 5 en 6 van Rotterdam Centraal Station ruim 50% van de gezeefde ballast in het spoor terug te brengen.
De inzet van deze machine is dus ook nog eens duurzamer. Tot slot heeft ons team een laserontvanger aangebracht, waardoor op een lasergestuurd manier de hordiepte gecontroleerd kon worden.

Tevreden richting de toekomst

We kijken tevreden terug op deze eerste inzet van de rupskettinghor. Het aankomende weekend wordt de machine ingezet voor de BBV Rotterdam, in de omgeving van Zoetermeer.

 

Volgend jaar zal de machine herhaaldelijk worden ingezet voor Project de Amstelveenlijn.